Obří Airbus je pro aerolinky Emirates příliš malý

pozemní handling společnost dnata

pozemní handling společnost dnata Zdroj: Emirates Group

Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
12
Fotogalerie
Přestože největší dopravní letoun dneška, Airbus A380-800, dokáže naráz pojmout přes 500 cestujících, podle aerolinek Emirates není dost velký. Blízkovýchodní dopravce by uvítal letoun schopný přepravit 800 pasažérů.

Airbus s prodlouženou verzí svého největšího modelu počítá od začátku vývoje. Připravena je na něj také továrna ve francouzském Toulouse, která je nyní zbytečně velká i pro A380-800, aktuálně největší dopravní letadlo světa.

V roce 2010 byl ale vývoj delší verze odložen kvůli slabé poptávce. Nyní firma předpokládá, že Airbus A380-900 dorazí na konci tohoto desetiletí. Letadlo podle současných plánů čeká prodloužení o 6,4 metru na celkových 79,4 metru, což by znamenalo zvětšení kapacity ve standardní konfiguraci ve třech třídách z dnešních 526 na 650 míst. Kdyby bylo celé letadlo osazeno jen sedadly ekonomické třídy, mohla by kapacita výrazně překročit 900 míst.

OBRAZEM: Stavba Airbusu A380

Ani delší verze nebude dost velká

Ani tento obři letoun, který by jen s malou rezervou splňoval mezinárodní limity letišť na maximální rozměry letadel, by ale nemusel naplnit požadavky aerolinek Emirates. „Podle mě není pochyb o tom, že poptávka po letadlech s vyšší kapacitou poroste, a to kvůli omezeným kapacitám přeplněných letišť a vzdušného prostoru,“ řekl serveru Arabian Business viceprezident letecké společnosti Adel Al Redha.

Emirates, které byly prvním zákazníkem pro obří Airbus, nyní provozují 26 letadel tohoto typu v uspořádání pro 517 cestujících. Dalších 64 letadel mají objednaných. Podle Al Redhy ovšem ideální kapacita dosahuje přibližně 800 sedadel. „Dnes je na jakémkoli mezinárodním letišti vždy velmi obtížné získat sloty. Jediným způsobem, jak naplnit své potřeby, je provozovat takové letadlo,“ dodal.

Výrobní linka Airbusu A380 v ToulouseVýrobní linka Airbusu A380 v Toulouse | E15 Stepan Bruner

Výraznější zvětšení Airbusu A380 dlouhodobě prosazuje také Steven Udvar-Házy, exšéf největší letecké leasingové společnosti světa International Lease Finance, který nyní řídí firmu Air Lease Corporation.

Že si Udvar-Házyho názoru výrobci všímají, dokazuje například rok 2006. K tomu, aby se inženýři Airbusu vrátili k rýsovacím prknům a změnil koncepci svého modelu A350, tehdy stačila jeho veřejná kritika původního návrhu.

Rozhodující ale nakonec v každém případě bude závazná poptávka zákazníků. Svůj zájem o větší verzi Airbusu A380 v minulosti vyjádřily například Lufthansa či Air France-KLM, dodnes ale tato svá neformální prohlášení nepřetavily v konkrétní kroky. Také prezident Emirates Tim Clark tvrdí, že poptávka po obřích letadlech není taková, jakou by si jejich výrobci představovali. „Nakupují snad zákazníci A3870 takovou rychlostí, jakou by Airbus rád viděl? Pravděpodobně ne. Nakupují snad místo toho konkurenční 747-8I? Ne,“ prohlásil nedávno. Podle něj bude třeba počkat, až se trh letecké dopravy vzpamatuje ze současné krize.