Obří železniční zakázka má skluz

Vizualizace trati Rokycany - Plzeň: Budoucí stanice Ejpovice

Vizualizace trati Rokycany - Plzeň: Budoucí stanice Ejpovice Zdroj: SZDC

Je to až poslední bod krizového scénáře, ale je stále pravděpodobnější. Kvůli neustálým průtahům se může stát, že plánovaná stavba koridoru z Rokycan do Plzně nestačí vyčerpat peníze ze současné evropské nabídky. Nejde přitom o malé peníze, odhadované náklady jsou kolem osmi miliard korun, což stavbě zajistilo na železnici přídomek „zakázka desetiletí“. Evropská unie má hradit až 85 procent nákladů.

„Pokud se nezačne stavět na jaře, pak tady toto nebezpečí je,“ připustil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.
Po dálnici D8 a řadě problematických vodních staveb by šlo o další velký krach „evropského“ dopravního projektu. Pokud se stavba skutečně protáhne za současné rozpočtové období unie, které definitivně končí v roce 2015, není jasné, čím by se evropské peníze nahradily. Jak to bude s evropskými penězi pro následující léta, totiž není zatím vůbec jasné.

Podle původních předpokladů Správy železniční dopravní cesty měl být tendr na zhotovitele vypsán už v polovině loňského roku. Dosud se tak nestalo. Zpočátku svazovaly správu železnic problémy s pozemky, poslední se podařilo vyvlastnit teprve v prosinci. Podle informací deníku E15 měl být tendr vyhlášen ještě před Vánoci, v poslední chvíli před zveřejněním si však dokumentaci vyžádalo ministerstvo dopravy.

„Termíny jsou trochu napnuté, ale věříme, že vše dopadne dobře a i na tuto stavbu se podaří peníze vyčerpat,“ řekl mluvčí úřadu Martin Novák. Vše ale můžou zhatit případná odvolání neúspěšných účastníků tendru. „Tam by asi nějaké problémy vznikly,“ doplnil Novák.

Ministerstvo se navíc netradičně rozhodlo dostát nařízení vlády z roku 2010, podle kterého všechny zakázky nad půl miliardy schvaluje kabinet. Dokumentaci tak čeká klasické legislativní kolečko, nyní je v mezirezortním řízení. Na vládu by mohla jít v únoru. U minulých dopravních staveb se přitom toto nařízení ignorovalo.

Stavba u Rokycan je pro třetí železniční koridor klíčová. Na rozdíl od obvyklých přestaveb budou zdejší koleje výjimečné tím, že povedou ve zcela nové stopě. Na trase také vznikne zhruba čtyřkilometrový tunel, v českých zemích vůbec nejdelší. Dražším drážním projektem bylo pouze pražské Nové spojení za devět miliard korun. Estakáda mostů a tunelů pod vrchem Vítkovem se otevřela v roce 2008.

ČEZ dodá SŽDC elektřinu za 421 milionů

Elektřinu pro zhruba tři tisíce podniků, bytů či domů, které jsou napojené na rozvody Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) dodá letos společnost ČEZ Prodej za 420,92 milionu korun. Mezi SŽDC a ČEZ přitom bují letitý soudní spor týkající se dohody o odběru takzvané trakční energie pro napájení lokomotiv z roku 2008. ČEZ požaduje odškodnění ve výši 805 milionů korun za to, že SŽDC neodebrala veškerou objednanou elektřinu.