Odborníci: Při zvýšení rychlosti vzroste riziko smrtelné nehody

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: RSD

Zvýšení rychlosti na 150 km/h, se kterým na vybraných úsecích dálnic počítá novela zákona o pozemních komunikacích, by podle odborníků výrazně zvýšilo riziko smrtelné nehody. Experti z Univerzity Palackého v Olomouci a Asociace dopravních psychologů ČR tvrdí, že mezi rychlostí automobilu a pravděpodobností vzniku nehody, závažností zranění nebo úmrtím panuje jasná souvislost.

„Při zvýšení rychlosti o jeden kilometr v hodině se zvyšuje pravděpodobnost nehody se smrtelnými následky o 4,5 procenta. To říká takzvaný Nilssonův zákon, který v roce 2000 představil a následně v mnoha zemích empiricky potvrdil Göran Nilsson,“ sdělil dnes vedoucí Katedry psychologie Univerzity Palackého Matúš Šucha.

Pokud řidič zvýší rychlost ze 130 na 150 km/h, tak riziko jeho účasti na smrtelné nehodě podle Šuchy vzroste o 90 procent. „Vyšší rychlost poskytuje kratší čas ke zpracování informací a k reakci, brzdná dráha je delší a možnost vyhnout se kolizi menší. Vyšší maximální rychlost rovněž zvýší rozdíly v rychlostech jednotlivých aut, což má za následek vyšší míru nehodovosti. Nezanedbatelný je také environmentální faktor, jelikož při vyšší rychlosti je vyšší spotřeba pohonných hmot, hluk a emise,“ podotkl Šucha.

Skupinou nejvíce ohroženou zvýšeným rychlostním limitem jsou podle odborníků mladí začínající řidiči, kteří řízení často nezvládnou a havarují, přičemž následky jsou zpravidla tragické. Šucha upozornil, že v České republice není zákonem zaveden institut řidičského oprávnění na zkoušku, který by například omezil povolenou rychlost jízdy v počátcích řidičské praxe.

Bezpečnější jsou země s nižšími rychlostmi

V Evropě patří mezi dlouhodobě nejbezpečnější země Švédsko, Británie a Nizozemsko. V těchto zemích je povolená rychlost na dálnicích nižší. Ve Švédsku a Velké Británii činí 110 km/h a v Nizozemsku 130 km/h. Naopak v zemích s výrazně nižší dopravní bezpečností, v Bulharsku nebo Polsku, je rychlost 140 km/h.

Často uváděný příklad Německa jako země s neomezenou rychlostí je podle odborníků zavádějící. „Pouze na zhruba třetině dálnic je rychlost neomezená, dálnice i vozový park jsou v lepším technickém stavu, ale zejména jsou řidiči dlouhodobě vedeni k odpovědnosti a bezpečnému řízení. Navíc Německo z pohledu dopravní bezpečnosti nepatří k nejvyspělejším zemím,“ zdůraznil Šucha.

V rozporu se strategií EU?

Plán zvýšit rychlost v některých úsecích tuzemských dálnic na 150 km/h je podle odborníků v rozporu se strategií EU, která počítá se zlepšením dopravní bezpečnosti. ČR se zavázala zvyšovat dopravní bezpečnost a do roku 2020 snížit počet usmrcených na silnicích o 50 procent v porovnání s rokem 2010.

Možnost jezdit na vybraných úsecích dálnic rychlostí až 150 km/h nedávno schválila Sněmovna. Konkrétní úseky ale musí schválit ministerstvo dopravy, a to už avizovalo, že zvýšení rychlosti nepovolí. Novelu, která také počítá se zvýšením rychlosti z 90 na 110 kilometrů v hodině na vybraných silnicích první třídy, je připraven vetovat prezident Miloš Zeman.