Pád cen ropy levný CNG neohrozí. Máme třetinový polštář, tvrdí plynaři

Čerpání CNG. Ilustrační foto

Čerpání CNG. Ilustrační foto Zdroj: ctk

Poslední měsíce cena ropy vytrvale klesá, nafta i benzin se dají v Česku koupit i za méně než 29 korun za litr. Analytici navíc tvrdí, že poklesu cen pohonných hmot (PHM) nemusí být konec. Otázkou tedy je, zda nebudou klasické PHM atakovat cenu alternativních paliv. Plynaři se toho neobávají, prý mají ještě výrazný cenový polštář.

„Rozdíl mezi cenou nafty nebo benzinu a CNG je stále výrazný. Cena nafty a benzinu by se musela pohybovat pod 20 korun, aby se cena klasických PHM srovnala ceně CNG, protože provoz vozidel na CNG vychází navíc levněji, vozy mají také nulovou silniční daň,“ vysvětluje místopředseda Rady Českého plynárenského svazu Šimek.

V posledních letech se navíc rozdíl v ceně podle Šimka naopak spíše zvětšoval ve prospěch zemního plynu. Cena CNG je přitom dlouhodobě stabilní, za posledních sedm let se zvýšila pouze o dvě až čtyři koruny za kubík zejména v důsledku zvýšení spotřební daně.

Nyní se úspora proti autu na benzin pohybuje podle výpočtů plynárenského svazu kolem 35 procent, loni to při vyšších cenách pohonných hmot mělo být až 60 procent. Navíc při dlouhodobém poklesu cen ropy by se prý snížila i velkoobchodní cena plynu.

„Kromě toho mají CNG vozidla i jiné výhody - vykazují také i sníženou hladinu hluku, jsou z hlediska paliva bezpečnější než vozy na benzin, mají největší dojezdovou vzdálenost ze všech vozů, nikdy nemůžete natankovat nekvalitní palivo a CNG nelze z vozidla ani zcizit,“ přidává argumenty říká výkonný ředitel plynárenského svazu Jan Ruml.

Pětiletá daňová perspektiva

Navíc CNG má před sebou minimálně pětiletou daňovou perspektivu. Od 1. ledna 2015 do konce roku 2017 činí spotřební daň na CNG již 0,72 Kč/m3 plus DPH.

„Spotřební daň na CNG je u nás stanovena do roku 2020. Byli bychom rádi, aby daňové zvýhodnění, alespoň na nejnižší hranici dovolující směrnice EU, zůstalo zachováno,“ přeje si Ruml.

Spotřební daň je nepřímá daň, pomocí které stát reguluje cenu a poptávku určitých komodit na trhu, které považuje za vhodné pro jednotlivce i společnost.

„EU schválila závazný cíl pro dlouhodobou politiku klimatu snížit emise skleníkového plynu oxidu uhličitého CO2 o 40 procent a vozy na CNG mají o 25 až 30 procent méně CO2, podporovat zemní plyn pro dopravu je tedy to nejjednodušší, jak tyto emise snížit,“ argumentují plynaři.

V Česku loni činila spotřeba CNG 29,9 milionů metrů krychlových, meziročně již druhý rok po sobě to bylo o dalších 36 procent více.

V Česku podle plynařů jezdí v současné době 8817 vozidel na CNG, o dva tisíce více než před rokem.