Piloti Air France stávkují už pět dní a hrozí dobou neurčitou

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Vin Crosbie, Flickr.com (CC BY-ND 2.0)

Stávka pilotů francouzských aerolinek Air France v pátek pokračovala už pátý den. Aerolinky oznámily, že se jim podaří vypravit více než 45 procent plánovaných letů, tedy o něco více než ve čtvrtek, a stejnou situaci očekávají i v sobotu. Zrušeny byly i lety mezi Prahou a Paříží.

Kvůli stávce byly dnes zrušeny dva ze tří párů letů mezi Prahou a Paříží. Podle internetových stránek pražského letiště budou dva páry letů mezi Prahou a Paříží zrušeny i v sobotu.

Odbory francouzské letecké společnosti nesouhlasí s plánem na rozšíření nízkonákladové dceřiné společnosti Transavia. Pod touto značkou chce Air France otevřít nové základny v Evropě, a zvýšit si tak podíl na trhu na úkor nízkonákladových aerolinek a konkurenčních společností z Blízkého východu. Stávka podle původního oznámení má skončit v pondělí, odbory však již pohrozily, že pokud nebudou splněny jejich požadavky, mohly by hlasovat o prodloužení stávky na dobu neurčitou.

Nové kolo jednání

Šéf Air France-KLM, jejíž je Air France součástí, Alexandre de Juniac ve čtvrtek uvedl, že piloti a vedení se připravují na nové kolo jednání. Podle jeho slov měla jednání začít již ve čtvrtek večer. Žádné další informace k jednání však nebyly zveřejněny. Podle jeho odhadů přichází firma kvůli stávce denně o deset až 15 milionů eur (275,2 až 412,8 milionu korun).

Odborový svaz pilotů SNPL uvádí, že jeho členové se obávají, že firma nebude rozvíjet značku Transavia ve Francii, ale zaměří se na expanzi v jiných evropských zemích. Pracovní místa se tak přesunou do jiných států.

V každé zemi, kde Transavia funguje, pracují piloti podle místních pracovních podmínek. Ty se však v jednotlivých zemích liší. Ve Francii jsou třeba vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky než třeba v Portugalsku. Spor tak poukazuje na rozdíly ve mzdách, pracovních podmínkách a příspěvcích na sociální zabezpečení v jednotlivých evropských zemích, které jsou sice součástí jednotného trhu se zbožím a službami, ale ve skutečnosti si navzájem konkurují pracovními místy.