Plán záchrany Carga: Propuštění 2 tisíc lidí, šrotování tisícovek vagonů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CD Cargo

Společnost ČD Cargo v příštím roce prodá 87 nadbytečných lokomotiv, nechá sešrotovat téměř 5000 vagonů a zvažuje propuštění až 2220 zaměstnanců. Počítá s tím plán restrukturalizačních opatření na příští rok. Rozsáhlé propouštění firma ještě projedná s odboráři. Ti se obávají, že mzdové úspory související s masivním propouštěním firmě k vyrovnanému hospodaření nepomohou, protože kvůli němu přijde o značnou část tržeb. Restrukturalizační plán musí ještě schválit valná hromada dopravce.

Nyní ČD Cargo zaměstnává zhruba 9500 lidí a vlastní téměř 30 tisíc vagonů, z nichž je však značná část v havarijním stavu a nevyužívá se.

„Návrh na propuštění v plánu máme, ale projednáváme ho s ostatními účastníky,“ připustil člen představenstva ČD Cargo Petr May. Ztráty tržeb v důsledku snížení zaměstnanosti se totiž kromě odborářů obává i vedení společnosti. V současnosti se podle Maye analyzuje, jak velká míra propouštění je v Cargu možná i bez ztráty objemu tržeb.

Samotný plán předpokládá při propuštění celkem 2495 zaměstnanců, z nichž by však 275 mělo firmu opustit ještě v letošním roce, úsporu nákladů ve výši 715 milionů korun v roce 2013. Další zhruba miliardu by měl dopravce ušetřit v dalších letech.

Odboráři: příliš razantní šetření povede k úpadku

Podle místopředsedy Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Radka Nekoly hrozí, že firma propuštěním téměř 2,5 tisíce lidí přijde o miliardu korun na tržbách. Takovýto způsob šetření podle něj zahájí cestu k postupnému úpadku národního dopravce. Hledání mzdových úspor je sice nezbytné, připustil šéf podnikového výboru OSŽ na Cargu s tím, že propustit je možné pouze takové množství zaměstnanců, které nebude mít dopad na tržby firmy.

Kromě propouštění plánuje dopravce v příštím roce ušetřit dalších 138 milionů korun na trakční energii a palivu, na poplatku za použití kolejí a dále například na vzdělávání zaměstnanců. Od prodeje nadbytečných šestinápravových lokomotiv, které v Česku nesmějí být provozovány a které firma nyní pronajímá dceřiné firmě v Polsku Koleje Czeskie, si slibuje zisk 650 až 850 milionů korun.

Exministr Dobeš varoval před insolvencí Carga už příští rok

ČD Cargo se v letošním roce potýká s hospodářskými problémy způsobenými propadem tržeb. Za nepříznivou situací dopravce, který pro letošní rok oficiálně uvedl odhadovanou provozní ztrátu ve výši 230 milionů korun, může zejména dlouhodobě ztrátová přeprava jednotlivých kusových zásilek, kterou má Cargo jako národní dopravce povinnost provozovat.

Koncem listopadu ale plzeňský hejtman a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec řekl, že firma letos může vykázat až dvoumiliardovou ztrátu. Podle bývalého ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) dopravci hrozí ve druhém nebo třetím čtvrtletí příštího roku insolvence.

V posledních měsících se hovoří také o možném spojení společnosti ČD Cargo a slovenského nákladního železničního dopravce ZSSK Cargo. Zejména česká strana má o takové propojení obou firem, jež by podle odborníků mohlo lépe odolávat německé a ruské konkurenci, vážný zájem.

Loni výnosy firmy z nákladní dopravy meziročně vzrostly o dvě procenta na 14,3 miliardy korun. Cargo loni snížilo ztrátu z předloňských 853 milionů korun na zhruba 60 milionů korun.