„Situace ale zdaleka není tak růžová, jak by se mohlo zdát. Vyšší příjmová stránka je bohužel vyvážena výrazně vyššími výdaji,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku Michal Nebeský. Kvůli propouštění a snižování mezd úředníkům společnost ušetřila na nákladech půl miliardy korun. Současně s tím ale vzrostla cena nafty a elektřiny.
Dráhy letos také platí mnohem více za použití kolejí Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). „Za to, že jezdíme po kolejích, jsme jen za prvních šest měsíců zaplatili Správě železniční dopravní cesty 814 milionů korun. To představuje meziroční zvýšení o 120 milionů, ačkoliv jsme ujeli zhruba stejný počet kilometrů jako loni,“ doplnil Nebeský. Nafta a elektrická energie dráhy vyšla o 81 milionů korun dráž.
Podařilo se zastavit úbytek cestujících
České dráhy se po oddělení nákladního dopravce dostaly s hospodařením do zisku teprve v loňském roce, kdy konečný zisk dosáhl devíti milionů korun. Podle dopravce to společnost dokázala kvůli úsporám v oblasti režijních a osobních nákladů při současném růstu tržeb.
Náklady drah loni stagnovaly na 29,2 miliardách korun. Tržby za přepravu cestujících bez doplňkových služeb meziročně vzrostly o téměř 170 milionů korun na 5,9 miliardy korun, což vedení drah připisuje zastavenému úbytku cestujících a většímu zájmu o cesty na delší vzdálenosti.
Firma loni dostala od krajů na dopravní obslužnost o 325 milionů méně než v roce 2009. Celková suma dotací od státu a krajů se pohybovala kolem 12 miliard korun. Zbytek tvořily příjmy za řízení provozu na dopravní cestě, výnosy z prodeje majetku a dalších činností.
Služeb Českých drah v loňském roce využilo na 163 milionů cestujících. Společnost denně vypraví více než 7 tisíc spojů a zaměstnává zhruba 26 tisíc lidí.