Povolení ke vzletu odstavených Dreamlinerů zůstává v nedohlednu

Ve Spojených státech mají Dreamliner jen United Airlines, které provozují šest těchto strojů. Svá tři letadla zatím vyřadila z provozu i společnost LAN z Chile. Zakázky má Boeing na více než 800 dreamlinerů.

Ve Spojených státech mají Dreamliner jen United Airlines, které provozují šest těchto strojů. Svá tři letadla zatím vyřadila z provozu i společnost LAN z Chile. Zakázky má Boeing na více než 800 dreamlinerů. Zdroj: ctk

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) zastavil provoz všech letadel Boeing 787 Dreamliner, podle něj je vzhledem k nedávným problémům třeba zakročit. K FAA se později přidaly také úřady v Evropě, Japonsku a Indii.
FAA přiměl k rozhodnutí již druhý incident s bateriemi letadla. Úřad uvedl, že před obnovením letů bude muset Boeing prokázat, že baterie jsou bezpečné.
Podle analytiků jde o první podobné opatření vůči letounu vyrobenému v USA od roku 1979, kdy po smrtelné nehodě v Chicagu byly vyřazeny z provozu letadla McDonnell Douglas DC-10.
Náměstek japonského ministra dopravy Hiroši Kadžijama uvedl, že nebylo stanoveno, na jak dlouho budou letadla vyřazena z provozu. Podobně se vyjádřil i indický úřad pro letectví. Mluvčí Evropské agentury pro leteckou bezpečnost (EASA) oznámila, že se bude řídit pokyny FAA.
V Evropě jsou jedinou společností, která provozuje Boeing 787, polské aerolinie LOT. Jeden z jejích letounů byl opatřením amerického úřadu uvězněn na letišti v Chicagu, kam odletěl na svém prvním pravidelném letu. Když FFA své rozhodnuté oznámila, byl ještě ve vzduchu s cestujícími. Kvůli zákazu byl také zrušen uvítací ceremoniál na letišti.
10
Fotogalerie
Letadla poruchového modelu Dreamliner 787 amerického výrobce Boeing BA si na odlet budou muset ještě nějakou chvíli počkat. Nejprve si na ně totiž důkladně posvítí američtí úředníci.

Americký ministr dopravy Ray LaHood stále trvá na důkladném vyšetření příčin četných požárů baterií strojů společnosti Japan Airlines. Předtím, než nechá letadlům znovu rozsvítit zelenou k odletu, vyžaduje ještě další informace o důvodech poruch. Zejména však Boeing musí vyřešit své problémy s bateriemi. „Položím jim celou řadu otázek,“ prohlásil LaHood v rozhovoru pro Wall Street Journal.

Ministrovo nejnovější vyjádření svědčí o tom, jak silnému protivětru ze strany dozorčích orgánů Boeing nyní musí čelit. S brzkým povolením ke vzletu proto moderní letouny, které se od poloviny ledna cestujícím připomínají jenom palcovými titulky na předních stránkách novin, ani po opravách systému baterií nemohou počítat.

Poslední přípravy nových DreamlinerůPoslední přípravy nových Dreamlinerů | CTK/AP

Příčina požárů zůstává neznámá

Boeing se proto nyní potácí v temnotách. Dosud se totiž ani výrobci letadel samotnému ani americkým či japonským vyšetřovatelům nepodařilo zjistit, co vlastně ke vzniku požárů vedlo. Firma alespoň podle hlasů z branže může doufat, že ještě v tomto měsíci zahájí testovací lety – potřebné povolení by totiž měl vydat americký Federální úřad pro letectví (FAA).

Úřad sám se však v tomto směru dosud nevyjádřil. Všechna opatření k nápravě poruch musí odsouhlasit také ministr. Navíc není vyloučeno, že se o celé měsíce může protáhnout schvalovací řízení ke vzletu supermoderních strojů rovněž na straně leteckého dozoru v Japonsku, varují znalci z oboru i úřady.

V soukromých rozhovorech ovšem LaHood neskrývá obzvlášť kritický postoj a naléhá na dodatečná technická vyšetřování. Úřadům rovněž doporučuje, aby s postupem šetření nespěchaly.

V rozhovoru pro Wall Street Journal LaHood prohlásil jasně, že vyžaduje vysvětlení, co se přihodilo a z jakých důvodů, a také informace o opatřeních, jak lze takovýmto chybám v budoucnosti zabránit. Šéf Boeingu Jim McNerney s ministrem jednal v uplynulém týdnu a ocenil jeho „tvrdý, avšak férový přístup“.

Boeing každým dnem přichází o peníze

Pro Boeing je rozhodující, aby datum získání povolení ke vzletu Dreamlinerů bylo co nejbližší. Společnost musí platit aeroliniím za každý den, kdy se stroje neodlepí od země. Penále musí platit také za zpoždění dodávek nových letadel 787. Firma přesto nehodlá měnit kurz a upustit od svého prestižního projektu. Dreamliner znamená budoucnost Boeingu i ve střednědobé perspektivě, ujistil McNerney.

Návrhy společnosti na opravy poruch směřují zejména k větší izolaci jednotlivých článků baterií, jež by měly zabránit jejich přehřívání. Baterie by navíc měly dostat robustnější ohnivzdorný obal.

Kdyby záleželo pouze na FAA, neodpočívaly by nové stroje nečinně na zemi. Tým jeho expertů doporučuje udělit předběžné povolení úprav baterií. Šéf FAA Michael Huerta by byl rád, kdyby Boeing mohl zahájit testovací lety již v polovině března. Jejich výsledky by potom jeho úřad důkladně prozkoumal, stejně jako ministr LaHood a jeho spolupracovníci. Teprve poté by Boeing mohl pro své nové stroje obdržet obnovenou certifikaci. Testy pro certifikaci baterií obvykle trvají čtyři až pět týdnů.

„S přezkoušením ze strany dozorujících orgánů počítáme a vítáme jej. Právě tato péče způsobuje, že létání je nejbezpečnějším způsobem cestování,“ míní šéf divize komerčních letadel Boeingu Ray Conner, který neztrácí optimismus: „V krocích, které jsme naplánovali, budeme pokračovat ihned poté, co nám dá FAA startovní signál.“

Boeing 787 DreamlinerBoeing 787 Dreamliner | ctk

Je třeba rozlousknout tvrdý oříšek

Získat LaHoodův souhlas ovšem bude pro Boeing znamenat rozlousknutí tvrdého oříšku. Mezi někdejším republikánským kongresmanem a některými špičkami FAA totiž panuje dlouhodobé napětí. LaHood zůstává nanejvýš zdrženlivý v hodnocení, zda definitivní úpravy baterií mohou skutečně přinést vysvětlení příčiny požárů Dreamlinerů. Již v okamžiku, kdy úřady strojům vystavily stopku, stavěl se ministr vehementně proti jejich brzkému startu.

Důvody přehřívání baterií musí úřady podrobně vyšetřit „na tisíc procent“, aby se mohly ujistit o jejich bezpečnosti, prohlásil tehdy. Údajně ho ke změně stanoviska nepřesvědčil ani únorový telefonát šéfa FAA týkající se úprav baterií.