Praha chce zavést čistě městské vlaky, inspirovala se v Německu

Německo, Berlín, Hlavní nádraží.

Německo, Berlín, Hlavní nádraží. Zdroj: profimedia.cz

Pražský magistrát připravuje větší zapojení železnice do Pražské integrované dopravy (PID). Kromě svozu lidí z okolí města by vlaky nově vozily cestující mezi jednotlivými částmi Prahy. První výhradně pražské vlakové linky by mohly jezdit za dva až tři roky, plně fungující obdoba německého S-Bahnu by mohla vzniknout do roku 2020.

Zavedením prvních tratí vznikne poptávka po větším využívání vlakových spojů ve městě, věří náměstek primátora pro oblast dopravy Josef Nosek. Množství lidí, kteří vlaky v Praze cestují, trvale narůstá od roku 2006. Za tuto dobu podle PID činil růst počtu cestujících více než třetinu. Jde ale především o lidi, kteří přijíždějí z okolí hlavního města do zaměstnání.

Podle magistrátu má však železnice potenciál konkurovat městským autobusům a tramvajím, protože je ve srovnání s nimi rychlejší a není závislá na dopravních komplikacích. Klíčová je podle magistrátu stavba nových vlakových zastávek v okolí městských dopravních uzlů a zejména u metra.

Prvním takovým projektem je podle ředitele odboru strategie Správy železniční dopravní cesty Marka Binka zastávka u metra Kačerov. Měla by být hotová do roku 2014 a počítá se s ní pro spojení z Radotína do Běchovic právě přes Kačerov. Dalšími plánovanými tratěmi, které by měly tvořit železniční spojení okrajových městských čtvrtí, jsou tratě Radotín - Smíchov - Vršovice - Vysočany a Hostivař - Libeň - Holešovice.

:

Pokud by měly vlaky fungovat jako v německých městech, bude třeba výrazně zkrátit interval mezi jednotlivými spoji, upozornil náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek. Problém je v kapacitě sítě kolejí, o které se osobní vlaky dělí s rychlíky a nákladní dopravou.

Zavedení častějšího jízdního taktu by si proto vyžádalo stavbu mimoúrovňového přejezdu, aby se městská linka a rychlíky nepotkávaly. Se stavbou potřebného křížení správa železnic počítá, dodal Binko.