Praha si nechá poradit s opencard, zájem mají tři společnosti

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Pražský magistrát stále tíží kontroverzní karta opencard. Najít řešení, jak se s ní vypořádat, mají městu pomoci poradenské kanceláře. Do výběrového řízení se přihlásily tři, Conceptica, KPMG a CS-Project. Tendr hlavní město odstartovalo 20. prosince loňského roku, obálky s nabídkami otevírala komise podle veřejně dostupných informací 9. ledna.

Nejlevněji chce městu radit společnost CS-Project, do tendru se přihlásila s cenou 1,7 milionu korun, firma KPMG své služby ocenila na zhruba 2,5 milionu korun a Conceptica na 2,6 milionu korun.

Praha by ráda například ráda zjednodušila softwarové řešení karet a zlevnila tak celý projekt, který ji stojí ročně 100 milionů korun.

Městské státní zastupitelství loni v říjnu obžalovalo kvůli projektu opencard pětici magistrátních úředníků, kteří měli zvýhodnit dodavatele řešení opencard, společnost Haguess, při zadávání veřejných zakázek týkajících se projektu.

Podle žalobkyně Jany Hercegové se obžaloba týká pracovníků magistrátu z pozic ředitele odboru, vedoucího oddělení a z hodnotící komise. Jedna ze zakázek byla podle žalobců předražená o více než 67 milionů korun. Zbylé dvě měla získat stejná firma údajně v rozporu se zákonem.

Metropole také loni v srpnu zrušila již druhý tendr na opencard. Do výběrového řízení s hodnotou 4,8 milionu korun bez DPH se přihlásil pouze jediný uchazeč. Projekt opencard už stál přibližně 1,25 miliardy korun. Z toho přes 673 milionů zaplatil magistrát a dalších zhruba 490 milionů korun pak pražský dopravní podnik. Karta zatím nabízí oproti původnímu plánu pouze několik funkcí, uživatelům slouží především jako tramvajenka či průkazka do knihovny.

Chronologický vývoj kauzy opencard:

DatumVývoj kauzy opencard
12. dubna 2007Pražský magistrát začal vydávat čipové karty opencard, které umožňují využívání různých služeb (tramvajenka, průkaz do městské knihovny či různé slevy).
19. června 2008Zastupitelé Prahy zvýšili rozpočet města o 2,75 miliardy korun; peníze byly určeny mj. i na opencard. Podle údajů ze srpna 2012 stál projekt již minimálně 1,25 miliardy korun.
24. listopadu 2009Podle auditu náklady na opencard neodpovídají stavu projektu, příjmy jsou nulové. Odpovědnost nese vedení města i odbor informatiky. Primátor Pavel Bém zadal další audit.
22. prosince 2009Druhý audit potvrdil výhrady předchozích kontrol; hlavním rizikem je velká závislost na Haguess. Vedoucí magistrátního odboru informatiky Václav Kraus rezignoval.
26. ledna 2010Magistrát zveřejnil, že tři posudky na projekt se v některých závěrech liší. Jinak vyčíslují celkové náklady na opencard, odlišně se vyjadřují k přidělování veřejných zakázek.
12. února 2010Magistrát podepsal s Haguess dodatek smlouvy. Společnost zajistí dalších 260.000 karet. Haguess souhlasila se snížením dluhu, který vůči městu uplatňuje (o 50 milionů na 100 milionů korun).
17. února 2010Haguess změnila formu akcií a zveřejnila vlastníky. Většinovým je Jaroslav Turek, který je zároveň předsedou dozorčí rady firmy Allshare, která dodala prvotní plán opencard.
26. února 2010Policie začala prověřovat projekt opencard.
25. března 2010Zastupitelé schválili rozvoj projektu opencard. Má vzniknout dceřiná firma DPP, která převezme správu projektu.
1. února 2011Praha převzala správu opencard. Haguess zajistí přenos systému na zařízení města a systém zprovozní a vyškolí zaměstnance. Za to má Praha zaplatit asi 16 milionů korun.
2. února 2011V kauze opencard padlo první obvinění. Policie začala stíhat člověka pro trestný čin porušování pravidel hospodářského styku. Stíhání bylo ale zastaveno.
22. února 2011Praha rozhodla, že od Haguess odkoupí 300 tisíc nových licencí pro opencard.
2. srpna 2011Nejvyšší státní zastupitelství zrušilo v kauze rozhodnutí o odložení věci. Jde o tu část případu, v níž policie zjišťovala, zda při zadávání veřejných zakázek na dodávku právních a konzultačních služeb k projektu nebyl porušen zákon. Letos v lednu policisté část kauzy opět odložili.
24. srpna 2011Policie obvinila další čtyři lidi z magistrátu. Jedná se o členy hodnotící komise, která údajně v rozporu se zákonem vybrala na projekt servisního kartového centra firmu Haguess. Bývalý šéf odboru informatiky Ivan Seyček byl obviněn již dříve.
7. října 2011Praha vypsala výběrové řízení na dodávku opencard. Letos v červnu však město rozhodlo o jeho zrušení.
3. dubna 2012Praha rozhodla, že statisíce karet, jejichž platnost končí do 31. července příštího roku, prodlouží o dva roky.
7. června 2012Policie rozšířila obvinění dvěma z pěti stíhaných úředníků magistrátu. Detektivové také vyčíslili škodu, kterou měli obvinění magistrátu způsobit, na 73 milionů korun.
29. června 2012Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil pokuty kvůli opencard. Za porušení zákona o veřejných zakázkách má Praha zaplatit 600 tisíc korun, dopravní podnik 500 tisíc korun.
9. srpna 2012Policie navrhla obžalovat bývalého ředitele odboru informatiky na magistrátu a další čtyři úředníky kvůli opencard.
23. srpna 2012Metropole zrušila již druhý tendr na opencard. Do výběrového řízení s hodnotou 4,8 milionu korun bez DPH vyhlášeného v červenci se přihlásil jen jeden uchazeč.
22. října 2012Městské státní zastupitelství v Praze obžalovalo pět úředníků z magistrátu. Obžaloba se týká mimo jiné porušování pravidel při správě cizího majetku.

Zdroj ČTK

: