Při loňské tragické nehodě českého letadla v Nepálu chybovali piloti

Tragická nehoda letounu L-410 na letišti v Lukle (duben 2019).

Tragická nehoda letounu L-410 na letišti v Lukle (duben 2019). Zdroj: profimedia.cz

Tragická nehoda letounu L-410 na letišti v Lukle (duben 2019).
Tragická nehoda letounu L-410 na letišti v Lukle (duben 2019).
Tragická nehoda letounu L-410 na letišti v Lukle (duben 2019).
Jeden z letounů společnosti Summit Air startuje z nepálského letiště Lukla.
5
Fotogalerie

Při havárii českého dopravního letounu L-410 v Nepálu v dubnu 2019 pochybili piloti. Vyplývá to ze závěrečné zprávy nepálských vyšetřovatelů. Stroj místních aerolinek Summit Air sjel během startovního manévru z dráhy, při nehodě zemřeli tři lidé.

Zpráva nese lednové datum, na webu nepálského ministerstva kultury, turismu a civilního letectví ale byla zveřejněna teprve nedávno. Letadlo krátce poté, co se začalo rozjíždět, začalo vybočovat vpravo. Pilotům se nepodařilo stroj udržet na dráze a ten postupně narazil do dvou vrtulníků odstavených na heliportech vedle ranveje. Kopilot, který v době nehody letadlo řídil, na místě zahynul, zemřel také bezpečnostní pracovník, který se pohyboval po heliportu. Další zaměstnanec letiště, kterého letadlo srazilo, svým zraněním později podlehl v nemocnici.

„Letadlo vybočilo v důsledku nesouměrného tahu motorů poté, co došlo k náhlému posunutí ovládací páky pravého motoru dozadu“ a tedy ke snížení tahu motoru, uvádí vyšetřovací zpráva. Kopilot, který měl v tu chvíli na starost pilotáž, měl málo zkušeností a „situaci ihned nevyhodnotil“. Ani kapitán letadla nepřevzal řízení stroje dostatečně rychle, navíc svými zásahy do řízení situaci zhoršil, popisují vyšetřovatelé.

Těm se ovšem nepodařilo zjistit, zda pákou ovládající pravý motor pohnul jeden z pilotů. Důvodem může být to, že ani výrobci letadla, kunovické společnosti Aircraft Industries, ani specialistům z francouzského úřadu BEA se nepodařilo přečíst záznam komunikace posádky. K dispozici nebyla ani nahrávka komunikace mezi piloty a věží na letišti v Lukle, protože záznamové zařízení ve věži bylo v den nehody mimo provoz.

Vyšetřovatelé doporučili Nepálskému úřadu pro civilní letectví, aby jasně určil, že kopiloti nesmějí pilotovat letadlo u vzletů a přistání na letištích s krátkou dráhou, dokud nezískají příslušnou certifikaci. Doporučili také přesunutí heliportů dále od ranveje.

Nehodu zachytily bezpečnostní kamery na letišti:

Letiště Lukla, které bývá výchozím bodem pro expedice směřující k Mount Everestu i dalším nepálským velehorám, je považování za jedno z nejextrémnějších na světě. Jeho dráha je dlouhá pouhých 500 metrů a prudce se svažuje, přistání je navíc možné pouze z jednoho směru, na druhé straně letiště se prudce zvedá svah hory. Práci pilotům neulehčuje ani nestále počasí.

Nehody tak jsou v Lukle poměrně časté. Nejde ani o první katastrofu L-410 na tomto letišti. Před třemi lety v Lukle havaroval rovněž stroj společnosti Summit Air, když za špatné viditelnosti narazil do terénu těsně před začátkem dráhy. Dva ze tří členů posádky nákladního letu tehdy zahynuli.