Problémy nekončí: práce na dálnici D1 prý opět přerušeny

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta E15

Stavební firma OHL ŽS podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opět přerušila práce na rozšiřování krajnic v opravovaném úseku dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Vysočině. Firma si stěžuje na nevyhovující stav podloží silnice, které jí znemožňuje v pracích pokračovat, tvrdí generální ředitel ŘSD David Čermák. Firma to ale odmítá, prý na úseku dál pracuje.

Podle Tomáše Psoty z vedení OHL ŽS odmítlo ŘSD písemně potvrdit technické řešení sanace podloží, na kterém se obě strany dohodly před 14 dny a které firma zpracovává do podoby realizační projektové dokumentace. „Na skutečnost, že je podloží nekvalitní, bylo ŘSD upozorněno již v květnu, bohužel až po třech měsících jsme se na této skutečnosti shodli. Překvapuje nás to a domníváme se, že se jedná o nedorozumění, které si jistě brzy vyjasníme,“ dodal Psota.

Opakované kontroly ŘSD ale podle Čermáka ukázaly, že nosnost podloží projektu odpovídá. ŘSD se proto obává, že se firma snaží od projektu odstoupit. „Nabyl jsem pocitu, že si zhotovitel asi spočítal, že je pro něj výhodnější ze stavby utéci, než jí dodělat,“ uvedl Čermák s tím, že si jinak nedovede vysvětlit, proč na ostatních úsecích práce postupují. Na stavbách ostatních úseků je v průměru mezi 70 a 90 dělníky, zatímco na úseku stavěném touto společností jde v průměru o 16 lidí. To firma rovněž odmítá. Psota zdůraznil, že se v úseku pracuje a na místě je kromě dělníků mechanizace.

ŘSD: Měření byla zkreslená

Podle Čermáka stavební firma opakovaně předložila výsledky zkoušek, které na nízkou únosnost krajnice ukazovaly. Při přeměření stavu krajnice za účasti ŘSD ale vycházely mnohem vyšší hodnoty, upozornil šéf ŘSD. Dodal, že podle stavebního dozoru firma vlastní zkoušky prováděla při nevhodných klimatických podmínkách, například při dešti.

Pokud by chtěla OHL ŽS z tendru skutečně vycouvat, má jedinou možnost, a tou je soudní spor s ředitelstvím. Kdyby stavbu opustila sama, nedostala by zaplaceno a zároveň by jí ŘSD naúčtovalo smluvní pokutu za nedodání díla, zdůraznil Čermák. Psota dnes odmítl, že by firma chtěl od smlouvy odstoupit.

OHL ŽS ze stejného důvodu práce zastavila už v polovině července a stavbu obnovila teprve po intervenci ministra dopravy Zdeňka Žáka. ŘSD se proto rozhodlo vyzvat firmu, aby garantovala, že je schopná stavbu zhotovit v předem stanoveném 16měsíčním termínu. Podle Čermáka to zatím v jejich silách zřejmě je.

OHL ŽS modernizaci zhruba devítikilometrového úseku vysoutěžila za necelých 600 milionů korun, o více než 360 milionů korun laciněji, než kolik předpokládal projekt. Získat dodatečné peníze, které by společnosti vylepšily rozpočet stavby, se OHL ŽS pokusila už při prvním pozastavení staveb, kdy si účtovala penále 135 tisíc korun za den, po který nemohla na stavbě pracovat. Platit tyto dodatečné náklady ale ŘSD tehdy odmítlo.

Pokud by byla smlouva mezi ŘSD a stavební firmou vypovězena, musela by stavba znovu projít soutěží v otevřeném řízení a pokračování rekonstrukce by se tím zpozdilo nejméně o rok.

Jan Šindelář: Mediální exhibice dálnici D1 nepomohou