Problémy railjetů. ÚOHS zakázal pronájem lokomotiv Taurus

Lokomotiva řady 1216 Taurus, první v korporátním designu ČD

Lokomotiva řady 1216 Taurus, první v korporátním designu ČD

České dráhy mají zakázáno plnit dvě smlouvy na letošní rok na pronájem lokomotiv Taurus, které tahají railjety. Rozhodl o tom Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Úřad dopravci navíc uložil pokutu milion korun. České dráhy s rozhodnutím ÚOHS nesouhlasí a odvolají se. Dohodu mezi ČD a rakouskou ÖBB napadla Škoda Transportation.

České dráhy podle šéfa úřadu Petra Rafaje udělaly při pronájmu lokomotiv od společnosti Österreichische Bundesbahnen - Produktion GmbH ÖBB několik chyb. Zakázky zadaly bez soutěže.

„Dalšího pochybení se zadavatel dopustil tím, že neuveřejnil oznámení o zahájení zadávacího řízení. Svým postupem porušil zadavatel zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace,“ uvedl Rafaj.

České dráhy: Odvoláme se

Podle ČD nelze při spolupráci dvou dopravců, kteří zajišťují mezinárodní dopravu, postupovat cestou zákona o veřejných zakázkách. „Opačný výklad vytváří technické překážky liberalizovaného trhu veřejné mezinárodní dopravy a tuto již liberalizovanou dopravu může zcela ochromit,“ uvedl dnes mluvčí ČD Radek Joklík. Firma se proti rozhodnutí ÚOHS odvolá. Rozklad k předsedovi ÚOHS musí podat nejpozději ve čtvrtek.

Rozhodnutí ÚOHS se týká dvou smluv uzavřených letos v únoru. První z nich měla zpětnou platnost od 15. prosince 2013 do 28. února 2014, druhá byla uzavřena na období od března do konce letošního roku.

ÚOHS posuzuje také dřívější smlouvy ÖBB

Úřad také v dalším správním řízení posuzuje smlouvy, které České dráhy uzavřely na základě téže dohody s Österreichische Bundesbahnen - Produktion v předchozích letech.

První souprava rychlovlaku railjet 6. května vyjela ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi. Od poloviny června České dráhy nasadí rychlovlaky na lince do Rakouska. Původně přitom počítaly s prodloužením linky Praha - Brno - Břeclav přes českou-rakouskou hranici teprve od změny jízdního řádu v prosinci.

Není to poprvé, co České dráhy dostaly za railjety pokutu. V polovině března antimonopolní úřad rozhodl, že mají zaplatit 25 milionů korun za to, že vlaky nakoupily bez otevřeného výběrového řízení. ČD se proti tomu odvolaly.