Proč se už nevyplatí ignorovat pokutu ze zahraničí: přijde draho

Německá policie

Německá policie Zdroj: CTK

Pokuty ve vybraných zemích
5
Fotogalerie

Doby, kdy se čeští řidiči postihům za dopravní delikty spáchané v zahraničí jen usmívali, jsou nenávratně pryč. Pokuty v řádech stovek až tisíců vás neminou.

Nedávno mi známý ukázal dopis z Německa, podle něhož má zaplatit pokutu patnáct eur za překročení rychlosti. Byla u toho i fotka, na které se bezpečně poznal. To nám prozradil Pavol Melicherčík z dopravního úřadu v Žatci.

Kamarádovi, který jezdí za prací k našim západním sousedům, doporučil pokutu uhradit. Od letoška, kdy se naplno začalo projevovat listopadové zapojení Česka do přeshraniční spolupráce pro vymáhání postihů za dopravní delikty, se takových případů objevuje stále více.

I jen snímek

Aby si vás pokuta vyhledala, jako důkaz postačuje fotka ze stále se množících kamer či radarů v obcích i na hlavních tazích, kde je vidět registrační tabulka. Na jejím základě stát Unie, kde se řidič dopravního přestupku dopustil, pošle dotaz na zjištění informací o provozovateli vozidla do systému Eucaris, evropské registrace vozidel.

„Česko takové údaje poskytuje od 9. listopadu 2016,“ říká Zdeněk Neusar z Ministerstva dopravy. Právě to je garantem dodání informací. Nemá s tím nic společného ani policie, ani dopravní úřady.

Kolik českých řidičů se přestupků v cizině dopustilo, však dopravní resort neeviduje. Podle Neusara to totiž ani nejde zjistit. „Často členské země posílají takzvané multidotazy, tedy více požadavků na zjištění registračních značek v jedné zprávě, a to i pro více zemí, jelikož nedokážou jednoznačně určit konkrétní stát,“ dodává mluvčí.

Ministerstvo ani neví, čeho se konkrétní motorista v cizině dopustil. „Zprostředkováváme pouze informace o řidičích označených vozidel,“ uzavírá Neusar s tím, že se žádné databáze šoférů s postihy za přestupky v cizině nevytvářejí.

Co dělat?

Když na základě informací z Česka například v Německu nebo Rakousku zjistí totožnost a adresu majitele či provozovatele vozidla, následuje čtyřstránkové psaní. Kromě jiného je tam popsán přestupek – například telefonování za jízdy, datum, místo a čas, kdy k němu došlo, a výše pokuty.

Pokud sdělení nerozumíte, nechte si dopis přeložit – posílá se totiž obvykle v některém z úředních jazyků Unie: například němčině, angličtině, nebo francouzštině. 

Ministerstvo dopravy, pracovníci dopravních úřadů i autokluby radí ve lhůtě zaplatit a nespoléhat na to, že třeba nereagováním na dopis dojde k promlčení deliktu. Při zastavení tamní policií, až zase za hranice vyrazíte, se totiž může neuhrazená pokuta a obstrukce ze strany řidiče ukázat a pak jsou postihy výrazně vyšší.

V některých zemích může následovat i zabavení vozidla do doby uhrazení pokuty a sankce bude vždy vyšší než v původním dopisu. Zejména řidičům dojíždějícím za prací proto radíme, aby v obvyklé šedesátidenní lhůtě na zaplacení pokutu uhradili.

Pokračování článku čtěte zde.

Autorem článku je portál Auto.cz. Pokuty ve vybraných zemíchPokuty ve vybraných zemích|Auto.cz