Prodej dálničních známek láme rekordy, tržby překročí čtyři miliardy

Dálnice D1 u Mirošovic

Dálnice D1 u Mirošovic Zdroj: Euro Martin Pinkas

Když v roce 2012 vyskočila cena roční dálniční známky o 300 korun na 1500, prodeje klesly. Na úroveň před zdražením se nedostaly ani loni. Letos to ale vypadá, že si řidiči na nové ceny zvykli.

Dálniční známky jdou totiž na odbyt jako nikdy předtím, těch s roční platností se letos prodalo už přes dva miliony. To se dosud nikdy nepodařilo ani za celý rok.

„Souvisí to se zvyšováním mobility obyvatelstva a rostoucí intenzitou dopravy,“ řekl ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Milan Dont. „Oproti výhodám, které nabízí dálniční spojení, není ta částka takový zásah. A to i ve srovnání s ostatními náklady na provoz vozidla,“ doplnil Dont.

Tržby výrazně přes čtyři miliardy

Meziročně přitom roste zájem i o desetidenní a měsíční kupony. Ministerstvo proto očekává i rekordní výnos, za celý rok by měly tržby výrazně překročit čtyři miliardy korun. Loni se zastavily těsně pod touto hranicí. Celá částka se jako příjem Státního fondu dopravní infrastruktury vrací zpět do výstavby a údržby dálnic.

Podle mluvčího MD Martina Nováka se na příští rok zdražení dálničních kuponů nechystá. O rostoucí motorizaci české společnosti svědčí i srovnání předkrizového roku 2007 s letoškem. Tehdy se prodalo jen 1,6 milionu ročních známek. Stály přitom o 600 korun méně než letos. Roli hraje i rozrůstající se dálniční síť.