Provozovatelé taxi se bojí odpovědnosti za své řidiče | E15.cz

Vše o inovacích

Vše o  inovacích Vstoupit do speciálu

Provozovatelé taxi se bojí odpovědnosti za své řidiče

Michal Tomeš

Připravovaná novela zákona o taxislužbě názorově spojila dlouholeté soky. Její současnou podobu, která čeká na vládní projednání, totiž kritizují jak alternativní platformy, tak tradiční taxikáři.

Oběma stranám především vadí jeden z novějších bodů, podle kterého za přepravu nenese zodpovědnost pouze řidič, ale i zprostředkující služba. V praxi to může být jak dispečink, tak mobilní aplikace, na kterých svůj byznys postavily zahraniční společnosti Uber a Taxify.

„Není v našich silách před každou objednávkou zjišťovat, zda o licenci řidič nepřišel, neexistuje žádný veřejný registr,“ vysvětluje Jiří Kvasnička, šéf společnosti AAA radiotaxi. Dodává, že případné postihy mohou být pro zprostředkovatele likvidační. Podle novely hrozí zprostředkovateli zákaz činnosti až na tři roky, pokud se dopustí dvou přestupků za pět let. Z trhu rovněž zaznívají obavy o to, že přenesení odpovědnosti může vést k úmyslnému poškozování konkurence.

Zápisník Michala Tomeše: Boj o cestující

Novela se nelíbí také šéfovi společnosti Taxify pro Česko a Slovensko Romanovi Syslovi, který se sice odpovědnosti nebrání, současná podoba je však podle něj pro zprostředkovatele nesplnitelná. To prý společnosti potvrdila také vypracovaná právní analýza. Společnost Uber zatím odmítla současnou podobu komentovat. Ministerstvo dopravy současnou podobu novely obhajuje.

„Zavedení odpovědnosti zprostředkovatelů je nutnou podmínkou fungování trhu taxislužby v liberalizovaných podmínkách,“ vysvětluje mluvčí rezortu Lenka Rezková. Za ministerstvem přitom stojí i někteří taxikáři, odpovědnost platforem podporuje například Asociace koncesionářů v taxislužbě nebo česká aplikace Liftago.

Boeing 727 po více než půlstoletí opustil službu, Íránci letoun vyřadili

„Očekávám, že v tomto ohledu ještě nastanou silné tlaky, jelikož ne každý má zájem na zajištění rovné konkurence nebo zlepšování kvality,“ domnívá se šéf Liftaga Ondřej Krátký, který se nebojí ani možných sankcí za jednání řidičů. Sází na to, že v praxi nebude novela vykládána příliš přísně.

Původně se měl návrh novely dostat na vládu začátkem příštího roku. Reálný termín ministerstvo nekomentovalo. Podle dosavadního návrhu řidičům jezdícím přes aplikace odpadne povinnost používat taxametr, střešní svítilnu má nahradit samolepka na voze. „Problémy vidíme v omezení používání aut pro více řidičů a tak v jejich neefektivním využívání, tedy i omezení možnosti využívání aut z carsharingových firem,“ říká Roman Sysel z Taxify k dalšímu bodu novely. 

AAA Auto spouští on-line prodej zánovních aut, nabídka i plán tržeb jsou ale minimální
Glosa Jaroslava Bukovského: Drožkařovo utrpení

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!