Průzkum: Řidiči v Praze stráví v zácpách zbytečně 114 hodin ročně

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Tomas Novak, Euro

Řidiči v Praze, kteří denně dojíždějí do práce v dopravní špičce, stráví za rok na cestách o 114 hodin více, než kolik by jim trvala cesta po volně průjezdných ulicích. V Brně je to 101 hodin navíc a Ostravě 66 hodin. České hlavní město se v porovnání se světovými metropolemi umístilo na 74. místě a je na tom podobně jako Vídeň nebo Frankfurt nad Mohanem.

Fakta vyplývájí z celosvětového průzkumu Traffic Index 2016 společnosti TomTom, která sledovala hustotu dopravy i ve třech největších městech Česka.

„Praha sice zůstává tradičně nejucpanějším městem republiky, dopravní situace se tam ale podle průzkumu v posledních letech zlepšuje. Brno už dostihlo Prahu ve dvou ze tří sledovaných parametrů - prvním je celková úroveň dopravní zácpy, takzvaná kongesce, druhým hlediskem je odpolední dopravní špička,“ uvedla ve zprávě Petra Slámová ze společnosti TomTom.

Brno už dostihlo Prahu ve dvou ze tří sledovaných parametrů

Českým řidičům můžou informace o tom, kdy dopravní špičky dosahují maxima, podle ní pomoci při plánování cest. „Pokud jen pět procent řidičů změní své cestovní plány, průjezdnost hlavních tahů to může zlepšit až o 30 procent,“ dodala.

V pražských ulicích je situace nejhorší v době ranní špičky, kdy motoristé stráví na cestách o 52 procent času navíc. V Brně je to 41 procent. O něco lépe se řidičům jezdí v Ostravě, kde dopravní zácpy dosahují 18 procent, přičemž v ranní špičce je to 27 procent a v odpolední 30 procent.

Dopravní zácpy v Praze v letech 2008 až 2005Dopravní zácpy v Praze v letech 2008 až 2005|TomTomZdroj: TomTom

„Čtvrteční odpolední špičky v hlavním městě byly v tomto roce nejhorší z celého týdne, mezi 17:00 a 18:00 dosahovaly 51 procent. Nejlépe se v odpolední špičce jezdí v pondělí, kdy na silnici strávíme o 42 procent času víc než v době, kdy jsou silnice volně průjezdné,“ zjistili autoři průzkumu.

V Brně jsou ranní dopravní špičky snesitelnější, odpolední dopravní špičky jsou zde naopak podobné jako v Praze. Ve čtvrtek a v pátek mezi 16:00 a 17:00, kdy hustota dopravy dosahuje maxima, jsou dokonce brněnské silnice hůř průjezdné než v hlavním městě.

Evropa se ucpává pomaleji než Severní Amerika

Dopravní situace v Praze se od roku 2008 s mírnými výkyvy zlepšuje. Praha se v porovnání s velkými světovými městy (nad 800 tisíc obyvatel) umístila na 74. místě a je na tom podobně jako Vídeň (28 %) nebo Frankfurt nad Mohanem (26 %).

Pořadí měst podle úrovně dopravních kolapsů – celosvětově za rok 2015Pořadí měst podle úrovně dopravní kongesce – celosvětově, 2015Pořadí měst podle úrovně dopravní kongesce – celosvětově, 2015|TomTomPoznámka: Celková denní úroveň – čas strávený na cestě navíc ve městech nad 800 tisícZdroj: TomTom

Při pohledu na vývoj dat TomTomu je zjevné, že dopravní kongesce od roku 2008 vzrostla o 13 procent. Pozoruhodné jsou ale rozdíly mezi kontinenty. Zatímco v Severní Americe hustota dopravy vzrostla o 17 procent, v Evropě pouze o dvě procenta. Lze to pravděpodobně připsat na vrub ekonomickému růstu v Severní Americe a ekonomické depresi v části Evropy.

Údaje za Evropu silně ovlivňují jihoevropské státy jako Itálie (-7 %) a Španělsko (-13 %), kde se hustota dopravy v posledních osmi letech výrazně snížila.

Společnost TomTom sledovala dopravní situaci 295 měst ve 38 zemích na šesti kontinentech, pracuje se 14 triliony dat nasbíraných za osm let.

Pořadí měst podle úrovně dopravních kolapsů v Evropě za rok 2015Pořadí měst podle úrovně dopravních zácp v Evropě za rok 2015Pořadí měst podle úrovně dopravních zácp v Evropě za rok 2015|TomTomPoznámka: Celková denní úroveň – čas strávený na cestě navíc ve městech nad 800 tisícZdroj: TomTom