První piloti ČSA dostali výpověď
Podle informací deníku E15 ale management na žádná jednání nečekal a výpovědi pro nadbytečnost už některým pilotům a stevardům rozdal. Zatím jde o pětici prvních vlaštovek z řad letců a stejný počet stevardů. Vyjádření prezidenta odborového sdružení pilotů CZALPA Stanislava Fialy se nepodařilo pro jeho služební zaneprázdnění zastihnout, počátkem týdne se ale nechal slyšet, že žádné propouštění ani snižování mezd nepřipustí. Ve firmě se tak schyluje k zajímavé situaci, neboť právě o tyto dvě věci zřejmě jde především.
„Chceme, aby byl letový personál flexibilnější, pokud jde o plánování posádek a nasazování na lety. Nákladová struktura se musí v dnešní pro letectví nelehké době stále vylepšovat,“ uvedl mluvčí Daniel Šabík.
Podle zdrojů deníku E15 se to dá pro posádky přeložit jako méně volných dní v měsíci a více nočních služeb. Kolektivní smlouva totiž zaručuje pilotům dva dny volna navíc nad rámec státní normy a omezený počet služeb v noci. Volno se zřejmě zredukuje na sedm dní, pilotům se přitom do něj započítá i pobyt v hotelu v zahraničí. Vedení dlouhodobě ztrátové společnosti chce na mzdách leteckého personálu ušetřit padesát až sedmdesát milionů korun.
Podle televize je z 244 pilotů ČSA 35 nadbytečných. Kolektivní smlouva v ČSA se uzavírá vždy na dva roky, stávající se podepsala loni v prosinci. Bude přitom platit až do konce ledna 2014, neboť výpovědní lhůta začne běžet počátkem srpna a potrvá půl roku.
„Vedení od počátku chtělo smlouvu jen na rok a od počátku avizovalo, že během platnosti smlouvu vypoví,“ uvedl Šabík. Podle něj výpovězení kolektivní dohody nijak nesouvisí se vstupem Korean Air do ČSA.