Railjet Českých drah sveze první cestující

Vlak Railjet pro České dráhy v rakouské továrně Siemensu

Vlak Railjet pro České dráhy v rakouské továrně Siemensu Zdroj: Jan Sindelar

Souprava rychlovlaku Českých drah Railjet, která vyjela 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi.
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz
Interiér railjetu ČD
Z Prahy dnes po poledni poprvé vyjel s cestujícími nový vlak Railjet
Interiér rychlovlaku Českých drah Railjet
17
Fotogalerie
Mezi Prahou a Brnem zítra začne pendlovat první souprava rychlovlaku Railjet od Siemensu. Pro České dráhy se tím naplňuje jedna z nejsložitějších a nejkontroverznějších akvizic vůbec. Vlak bude zpočátku vozit cestující ve zkušebním provozu, od poloviny června se linka prodlouží až do Vídně.

Dráhy do podzimu od výrobce postupně přeberou všech sedm objednaných souprav za skoro tři miliardy. Od prosince budou spolu s rakouskými dvojníky zajišťovat provoz ve dvouhodinovém intervalu na trase Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec. „Mezi Prahou a Brnem zajistí polovinu všech expresních spojů,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Nikdo přitom nepochybuje, že pro české cestující bude skokový nárůst kvality přínosem. Vlak nabídne ve třech třídách moderní interiér s velkorysými úložnými prostory. V soupravě bude k dispozici například recepce, wi-fi připojení k internetu, bezbariérová toaleta, informační systém a dětský minibiograf. Jednotky Viaggio Comfort, jak zní tovární označení Railjetů, jsou stavěny na rychlost 230 kilometrů v hodině.

160 namísto 230 kilometrů za hodinu

Povolené maximum na českých kolejích je však pouze 160 kilometrů za hodinu, což je jeden z argumentů kritiků nákupu. Maximální rychlost tak souprava využije jen v Rakousku. Zastánci poukazují na to, že vlak se kupuje na řadu let dopředu, což dává naději, že jednou zrychlí i v tuzemsku. Celá procedura koupě nových vlaků trvá už déle než tři roky.

Motorem a velkým zastáncem Railjetů byl někdejší generální ředitel drah Petr Žaluda. Ten prosazoval nákup hned 15 vlaků za více než pět miliard korun. S jeho vyhazovem loni v létě ale nadšení managementu Českých drah pro Railjety ochablo do té míry, že zůstalo pouze u smlouvy na sedm vlaků. Dráhy i tak musely kvůli siemensovským vlakům výrazně zvýšit své zadlužení. „Pokud jde o finance, vidím je skutečně jako kouli na noze. Bude to stát přes dvě miliardy a přitom jde v podstatě jen o netrakční jednotky.

Parametry českých Railjetů:
Délka bez lokomotivy: 185 metrů
Hmotnost bez lokomotivy: 350 tun
Počet sedadel: 442 (business 6, first class 42, economy 394)
Maximální rychlost: 230 kilometrů v hodině
Orientační čas Praha – Vídeň: 4 hodiny 10 minut

Za tyto peníze bychom bývali mohli nakoupit více vozů pro českou dálkovou dopravu nebo pro regionální spoje,“ shrnul pro deník E15 ambivalentnost projektu nynější šéf drah Daniel Kurucz. Railjety budou tahat vypůjčené rakouské lokomotivy Taurus, z plánů na zapojení nových Škodovek sešlo. Právě plzeňská Škoda Transportation proti obřímu drážnímu nákupu bez otevřeného tendru nejvíce brojila. Po několika protichůdných rozhodnutích antimonopolního úřadu i soudu dráhy dostaly pokutu 25 milionů korun. Ta zatím není pravomocná.

Pro České dráhy je to zřejmě na dlouho poslední akvizice nových souprav. Dopravce se chce kvůli velkým dluhům nadále soustředit na modernizace starších vagonů. Díky Railjetům se nicméně některé kvalitnější vagony dostanou z brněnské tratě na „koženkové“ rychlíky. Railjety jsou obchodním produktem především Rakouských spolkových drah, zavedeny byly v jízdním řádu 2009. Dnes jezdí například z Budapešti do Mnichova a Frankfurtu nad Mohanem, z Vídně do Curychu a z Vídně do Villachu.