Railjet si vysloužil už při první jízdě pochvalu

Z Prahy dnes po poledni poprvé vyjel s cestujícími nový vlak Railjet

Z Prahy dnes po poledni poprvé vyjel s cestujícími nový vlak Railjet Zdroj: Jan Sindelar

Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz
Souprava rychlovlaku Českých drah Railjet, která vyjela 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi.
Interiér railjetu ČD
Interiér rychlovlaku Českých drah Railjet
Interiér rychlovlaku Českých drah Railjet
17
Fotogalerie
Z Prahy dnes po poledni poprvé vyjel s cestujícími nový vlak Railjet. České dráhy ho budou pravidelně nasazovat na linku do Brna, později i do Vídně a Štýrského Hradce. První jízda přitom přilákala zajímavou směs VIP hostů, železničních příznivců i náhodných cestujících. Téměř plný rychlovlak od nich vesměs sklízel pochvalu.

„Jízda se mi líbila, je to výrazný kvalitativní skok ve službách Českých drah,“ řekl serveru E15.cz ministr dopravy Antonín Prachař, když vystoupil v Pardubicích.

Vlak vyjel z Prahy s šestiminutovým zpožděním, do města perníku ale dorazil na čas. Cestující si pochvalovali především naprosto tichý chod, dostatek místa na kolena a panoramatická okna. Chybí naopak slibované wi-fi připojení, které dráhy zřejmě zprovozní později. „Je to pokrok, jízda je tišší i na méně kvalitní trati, sedadla mají dobrou rozteč,“ vyjádřil spokojenost Jan Blahník, který se na první jízdu Railjetu vypravil záměrně.

Pochybnosti vyjádřil ale nad tím, že dráhy koupily pouze sedm souprav místo původně plánovaných patnácti. „Udělaly stejnou chybu jako s pendolinem. S více jednotkami by byla lepší i ekonomika provozu, takto není jisté, že si vlaky na sebe vydělají,“ dodal Blahník.

Odřeknutí dalších osmi souprav zalitoval i generální ředitel drah Daniel Kurucz. Zároveň ale připomněl, že už takto udělala akvizice výraznou díru do nákladů ČD. „Dráhy musejí fungovat tak, aby byly ekonomicky schopné přežít,“ vyjádřil se ředitel. Pro vzdálenější budoucnost ale nevyloučil další akvizice nových souprav, v příštích letech se ale podnik bude zabývat především modernizací starých vagonů. Díky Railjetům si ale dráhy u pasažérů šplhly.

Generální ředitel Českých drah Daniel KuruczGenerální ředitel Českých drah Daniel Kurucz | Jan Sindelar Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz (foto: Jan Šindelář/E15)

„Je to správné, potřebujeme se na železnici pohnout z místa, nelze stát čtyřicet let na jednom místě,“ řekl jiný cestující, který se v rychlovlaku ocitl náhodou při své cestě do Brna. Dráhy mají zatím jen jednu soupravu, druhá už je ale podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského na cestě.

Vlaky se vyrábějí ve vídeňské továrně firmy Siemens. Od prosince budou spolu s rakouskými dvojníky jezdit každé dvě hodiny na trase Praha – Vídeň – Štýrský Hradec. Svou maximální rychlost 230 kilometrů v hodině využijí pouze v rakouském úseku cesty.