Railjety: dlouhá story s rakouským koncem

Raijet České dráhy

Raijet České dráhy Zdroj: cd

railjet
railjet
railjtey od Siemensu
Ve vozech Railjet lze rychlost jízdy sledovat na obrazovce
Červená konkurence. U státní ÖBB si cestující může
vybrat, jakým vlakem pojede: od starších vlaků InterCity přes mohutné šedé stroje německé výroby, superrychlé ICE, až po nejmodernější vozy Railjet. V nich lze rychlost jízdy sledovat na obrazovce
7 Fotogalerie
Pomyslná výkladní skříň Českých drah se v roce 2014 výrazně promění. Zastarávající pendolina nahradí na postu vzývané ikony vlaky Siemens Viaggio Comfort, známé pod rakouským názvem Railjet. Dozorčí rada Českých drah dala včera vedení souhlas, aby u Siemensu zadalo výrobu sedmi vlaků.

Pro vedení Českých drah v čele s ředitelem Petrem Žaludou je to po dvou letech nekonečných jednání, úředních a právních úkonů po delší době výraznější úspěch v celé kauze Railjet. A dobrá zpráva je to i pro cestující, kteří se na páteřní lince z Prahy do Brna dočkají nových souprav.

Zamotaný příběh

Kdo ale celý příběh sledoval, musel si připadat jako na toboganu. Záměrem koupit railjety se České dráhy pochlubily už na přelomu let 2010 a 2011. Cesta k oficiálnímu vypsání zakázky ale trvala ještě půl roku. Dráhy chtěly využít nabídku Rakouských spolkových drah, které si u Siemensu objednaly 67 vlaků, následně ale zjistily, že 16 z nich nepotřebují. Opci proto byly ochotné přenechat českému dopravci. Ten nabídku označil za jedinečnou příležitost, čímž odůvodnil nevypsání otevřeného tendru.

Celý příběh se začal zamotávat loni v létě, kdy se do něj vmíchala plzeňská Škoda Transportation. Plzeňský výrobce, ač sám alternativu k railjetům nemá, postup drah napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Chceme dostat šanci soutěžit,“ zdůvodňoval to šéf Škodovky Josef Bernard. Úřad ale po dlouhém zkoumání dal za pravdu Českým drahám, které tak mohly loni koncem září uzavřít smlouvu na 16 vlaků za pět miliard korun.

Prohra v Německu

Celý příběh má ale ještě jednu rovinu. Dráhy chtěly vlaky koupit hlavně pro trasu do Hamburku. Obří akvizici přitom chtěly podložit smlouvou s Deutsche Bahn, o které ještě před rokem tvrdily, že její uzavření je pouhá formalita. Nebyla. Deutsche Bahn se obrátily k českému dopravci zády, o smlouvě nyní jednají s RegioJetem Radima Jančury. Na dráze přitom znějí hlasy, že se německý gigant nezachoval zrovna fér. Celý projekt Railjet ale stál před krachem. Vedení drah nyní přiznává, že si možná mohlo německou ostudu ušetřit, kdyby netrvalo na dlouhodobé smlouvě. Provoz do Německa mohl běžet na roční bázi jako dosud. Ostuda ale byla na světě.

Sázka na Rakousko

České dráhy následně přispěchaly s výmluvou, že vlaky nekoupí vůbec, protože na ně nemají peníze. Naštěstí pro cestující a příznivce železnice se nápad znovu objevil, tentokrát se ale začalo hovořit pouze o sedmi soupravách a jízdách do Rakouska. To nakonec včera podpořila dozorčí rada a souhlasí i Siemens. České dráhy ale zdůrazňují, že railjety kupují v rámci smlouvy se Siemensem z loňského září. Ta zněla na 16, po úpravě na 15 souprav. Včerejškem má tedy vedení drah souhlas k zadání sedmi souprav do výroby.

O případné výrobě zbylých osmi vlaků se rozhodne do poloviny příštího roku. Lpění na loňské smlouvě má u ČD dobrý důvod. Pokud by totiž dopravce uzavíral s výrobcem nový kontrakt či dodatek, musel by jej znovu odsouhlasit antimonopolní úřad. Ten jednání kolem railjetů bedlivě sleduje, už dokonce vydal předběžné opatření, které zakazuje uzavřít novou smlouvu na sedm souprav.

Zda skutečně dráhy v budoucnu odeberou všech 15 vlaků není zatím jasné. Provoz vlaků do Vídně a Štýrského Hradce dává smysl. Kromě skokového zvýšení komfortu na trati do Brna, ze které nedávno zmizela pendolina, je třeba brát v úvahu i záměry Rakušanů. Ti aktuálně přestavují vídeňské hlavní nádraží, které bude průjezdné. Vlaky Praha–Vídeň–Štýrský Hradec mají podle jejich představ jezdit v taktu. V úseku Vídeň– Štýrský Hradec už přitom jezdí railjety Rakouských spolkových drah. Pokud by Češi nemohli nabídnout moderní vlaky, zřejmě by postupem času z rakouských kolejí zcela zmizely.

Půjčování lokomotiv

Po možné ztrátě Německa by to byl zásadní ústup českého dopravce ze středoevropského kolbiště. České dráhy se tak zřejmě na poslední chvíli vyhnou mezinárodní blamáži, ostuda se ale nevyhne Škodě Transportation. Dráhy totiž původně počítaly k railjetům s novou škodováckou lokomotivou 109E. Jenže její dodávka už má téměř tři roky zpoždění kvůli mezinárodní certifikaci. České railjety tak budou tahat lokomotivy Taurus od Siemensu, které si už teď České dráhy půjčují od rakouských drah.

Nezodpovězenou otázkou rovněž zůstává, z čeho České dráhy railjety zaplatí. V červenci sice vydaly bondy za téměř osm miliard korun, z toho ale musí jít podle usnesení dozorčí rady 70 procent na splátky starých dluhů.