Dokumentace byla přitom hotova již na podzim, k jejímu odevzdání dalo ale ministerstvo dopravy souhlas až poté, co vláda minulý týden odmítla labské údolí v místě stavby zařadit na unijní seznam evropsky významných lokalit. Zanesení místa do seznamu by znamenalo faktickou stopku stavbě, na druhé straně může Evropská komise hnát český stát za postoj vlády k soudu.
„Zajištění trvalé splavnosti umožní, aby rejdaři poskytovali zákazníkům kontinuální a plánované přepravy a vyčlenili plavidla pro Labe bez rizika, že zůstanou na několik měsíců kvůli suchu uvězněna,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Nová studie podle něho bere v úvahu všechny připomínky, kvůli kterým ministerstvo životního prostředí stejný dokument před čtyřmi lety vrátilo k přepracování.
Fish-friendly turbíny
Ředitelství vodních cest například počítá s osazením takzvaných fish-friendly turbín, které snižují možnost zranění ryb při migraci. Nový posudek rovněž dokládá, že jez nebude mít vliv na poměry v Německu.
Nynější plány ředitelství hovoří o zahájení stavby v roce 2019 a dokončení v letech 2022 či 2023. Součástí projektu za pět miliard korun je i rybí přechod a vodní elektrárna.
Labe pod Děčínem je posledním neregulovaným úsekem řeky od soutoku s Vltavou. Zdymadlo proto prosazují především rejdaři, jejichž přeshraniční výkony každým rokem klesají. Loni za tři čtvrtletí klesly meziročně o desetinu na 890 tisíc tun. Podporu mají i u samosprávy. Naopak ekologické organizace se snaží stavbě zamezit s poukazem na přírodní ojedinělost místa.