Ředitelství vodních cest znovu bojuje o jez na Labi, má posudek EIA

rejdařův sen. Takto by měl podle plánů Ředitelství vodních cest vypadat úsek Labe pod Děčínem, který je poslední neregulovanou částí řeky od soutoku s Vltavou.

rejdařův sen. Takto by měl podle plánů Ředitelství vodních cest vypadat úsek Labe pod Děčínem, který je poslední neregulovanou částí řeky od soutoku s Vltavou. Zdroj: Foto RVC

Ředitelství vodních cest po dlouhých měsících příprav a vyčkávání včera znovu nastartovalo snahu prosadit zdymadlo u Děčína, které má ulehčit plavbu v příhraničním úseku Labe. Na ministerstvo životního prostředí odevzdalo dokumentace EIA k vlivu stavby na okolní prostředí. Nyní se povede bitva o souhlasné stanovisko.

Dokumentace byla přitom hotova již na podzim, k jejímu odevzdání dalo ale ministerstvo dopravy souhlas až poté, co vláda minulý týden odmítla labské údolí v místě stavby zařadit na unijní seznam evropsky významných lokalit. Zanesení místa do seznamu by znamenalo faktickou stopku stavbě, na druhé straně může Evropská komise hnát český stát za postoj vlády k soudu.

„Zajištění trvalé splavnosti umožní, aby rejdaři poskytovali zákazníkům kontinuální a plánované přepravy a vyčlenili plavidla pro Labe bez rizika, že zůstanou na několik měsíců kvůli suchu uvězněna,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Nová studie podle něho bere v úvahu všechny připomínky, kvůli kterým ministerstvo životního prostředí stejný dokument před čtyřmi lety vrátilo k přepracování.

Fish-friendly turbíny

Ředitelství vodních cest například počítá s osazením takzvaných fish-friendly turbín, které snižují možnost zranění ryb při migraci. Nový posudek rovněž dokládá, že jez nebude mít vliv na poměry v Německu.

Nynější plány ředitelství hovoří o zahájení stavby v roce 2019 a dokončení v letech 2022 či 2023. Součástí projektu za pět miliard korun je i rybí přechod a vodní elektrárna.

Labe pod Děčínem je posledním neregulovaným úsekem řeky od soutoku s Vltavou. Zdymadlo proto prosazují především rejdaři, jejichž přeshraniční výkony každým rokem klesají. Loni za tři čtvrtletí klesly meziročně o desetinu na 890 tisíc tun. Podporu mají i u samosprávy. Naopak ekologické organizace se snaží stavbě zamezit s poukazem na přírodní ojedinělost místa.