Podle slovenských říčních přepravců je hlavním důvodem přísný diktát Bruselu, který ohrožuje celý slovenský sektor lodní přepravy. „Pokud chceme pokračovat, musíme koupit loď, která stojí nejméně dva a půl milionu eur,“ tvrdí Ladislav Csöbök, ředitel firmy Rivertrans z Čataje. Evropská unie totiž přijala směrnici, podle níž musí říční přepravci používat pro svou činnost dvouplášťové lodě, takzvané tankery.
Brusel tímto způsobem plánuje předcházet nehodám, jako byla ta, která se počátkem ledna odehrála na Dunaji u obce Devín. Až třicet hasičů a potápěčů tam několik hodin likvidovalo velkou ropnou skvrnu, která vznikla únikem obsahu převáženého paliva lodě v rakouské části řeky.
Podle slovenských lodních přepravců se však podobné případy stávají málokdy. A jelikož se po Dunaji plaví lodě více zemí, směrnice Evropské unie nemusí úniky převážených paliv odstranit ani tvrdými bezpečnostními požadavky.
Problémy v Rakousku
Problémy společnosti Dunaj Petrol Trade stále narůstaly. Dlužila sociální pojišťovně a zdravotním pojišťovnám zhruba sto tisíc eur. Nejvážnější potíž však firma z Komárna měla s partnery v Rakousku. Slováci nezaplatili za benzin, který kupovali od OMV. Rakouská strana nechtěla čekat na to, zda se Dunaj Petrol Trade postaví na nohy.
Už v létě proto OMV podala neúspěšný návrh na konkurz slovenské firmy. Teď se záměrem poslat firmu do konkurzu a vydražit její majetek u okresního soudu v Nitře uspěla.
Válka nejen s Bruselem
Slovenské firmy tvrdí, že neválčí jen s Bruselem, ale také s kolegy z Rakouska a Německa. V některých případech pro ně například zvyšují přístavní poplatky až o třetinu.
Alespoň trochu pomoci se přepravcům pokouší slovenská vláda. „V návrhu nového sazebníku je například zrušen poplatek za stání nákladní lodi v době, kdy tato loď vykládá nebo nakládá zboží,“ slíbil změny mluvčí ministerstva dopravy Martin Kóňa.