Rusko se nechce spoléhat na západní letadla, kvůli sankcím opráší starý projekt

Iljušin Il-114

Iljušin Il-114 Zdroj: Sergej Riabsev, Wikimedia Commons (GFDL 1.2)

Ruská vláda spolu s konstruktérskou firmou Iljušin uvažují o obnovení výroby dopravního letadla Il-114. Návrh přichází v době, kdy se Moskva snaží najít způsob, jak místní aerolinky, používající převážně letadla od amerického Boeingu a evropského Airbusu, ochránit před dopady možných dalších protiruských sankcí.

„Na jednání vlády jsme se opět vrátili k otázce turbovrtulového letadla Il-114,“ napsal na twitteru ruský vicepremiér Dmitrij Rogozin. Dodal, že Iljušin je připraven začít s přípravou letadla do výroby. Později uvedl, že ministerstvo průmyslu vládě představí plán na restart výroby, který bude počítat s rozsáhlou modernizací stroje, jehož výroba začala v roce 1990 a definitivně skončila předloni.

Podle deníku The Moscow Times pochází 90 procent letadel provozovaných ruskými aerolinkami z USA a Evropy. Sankce už v srpnu ukončily činnost nízkonákladové státního dopravce Dobrolet, který jako první z ruských společností začal létat na anektovaný Krym. Aerolinky se následně dostaly na sankční seznam a irská leasingová společnost jim vypověděla smlouvu na pronájem letadel.

Prezident Vladimir Putin už v srpnu označil Il-114 za návrh, který by se měl v krátkodobém horizontu stát páteří domácí letecké výroby.

Před jakýmkoli pokusem o restart výroby tohoto letadla pro přibližně 70 cestujících ale musí Moskva odstranit ještě jednu překážku – všech dvacet dosud vyrobených strojů vzniklo v Uzbekistánu. Pro staronové letadlo tak musí Iljušin najít i nového výrobce.