Rychlodráha z Prahy do Berlína prý potřebuje ještě deset let příprav

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: kaffeeeinstein via Flickr (CC BY-SA 2.0)

Příprava projektu vysokorychlostní železnice, která spojí Prahu, Drážďany a Berlín, zabere ještě minimálně deset let. Po jednání s premiérem Bohuslavem Sobotkou a sasko-anhaltským ministerským předsedou Reinerem Haselhoffem to řekl saský premiér Stanislaw Tillich. Podle Sobotky oba šéfové vlád východoněmeckých zemí slíbili podpořit prosazení tohoto projektu do dopravního plánu německé vlády. To je klíčové, aby nákladný záměr mohl čerpat peníze z evropských fondů.

Na projekt vysokorychlostní dráhy, která má vést tunelem pod Krušnými horami a má výrazně zrychlit spojení mezi českou a německou metropolí, se v současnosti vypracovává technická studie proveditelnosti. „Až se dokončí, tak uvidíme, zda je to realizovatelné, kolik to bude stát a kdy s tím začneme,“ uvedl Tillich.

„My tady ve střední Evropě dobře víme - vy máte vlastní zkušenosti z dálnice D8 a my z vlastních infrastrukturních projektů -, že mluvíme o projektu, který bude určitě potřebovat deset let, než se vůbec stane realitou,“ dodal saský premiér. V minulosti se přitom jako o prvním možném datu dokončení stavby této trati mluvilo o roce 2030.

Sobotka žádný termín jejího budování upřesnit nechtěl. „Teď nás čeká několik let přípravy a pokud nebudeme postupovat intenzivně a pokud nebudeme intenzivně jednat s německou stranou, tak se nám ten projekt nikdy nepodaří zahájit,“ zdůraznil český premiér, kterého na jednání doprovázel ministr dopravy Dan Ťok.

S projektem musí počítat i Berlín

Za zásadní nyní Sobotka považuje, aby Berlín zařadil projekt do svých budoucích dopravních plánů. „Jsem rád, že jsme získali podporu Saska a také Saska-Anhaltska pro to, aby se ten příhraniční plánovaný úsek vysokorychlostní železnice dostal do spolkového plánu dopravy. Pokud máme sehnat financování z evropských fondů, je nutné, aby německá vláda to dala do svého strategického dokumentu,“ uvedl český premiér.

Německý plán dopravních cest má podle něj být hotový na konci letošního roku a bude nyní záležet i na spolkových zemích, které projekty se do něj dostanou.

Kromě vysokorychlostní železnice jednal Sobotka s kolegy ze Saska a Saska-Anhaltska na palubě parníku Vltava také o splavnosti Labe, které všemi třemi zeměmi protéká a je jedinou spojnicí Česka se Severním mořem. Proto ČR usiluje o to, aby řeka zůstala splavná po celý rok.

Na svém úseku Labe kvůli tomu Česko chystá stavbu plavebních stupňů u Děčína a Přelouče, německá strana od stavebních plánů na toku ustoupila.

Praha proto trvá alespoň na tom, aby Němci zajistili minimální plavební hloubku 160 centimetrů, k čemuž se už v minulosti zavázala i berlínská vláda. „Jak Sasko, tak Sasko-Anhaltsko to podporují, aby došlo k dodržení této dohody,“ poznamenal dnes Sobotka.

Český premiér s německými partnery jednal rovněž o dokončení dálnice D8, která spojuje Prahu se Saskem a kde stále ještě zbývá dostavět poslední úsek přes České středohoří. „Jde nám o to, aby se ty práce zrychlily a byl dodržen avizovaný termín konce příštího roku pro dokončení D8,“ ujistil Sobotka německé zemské premiéry.

Jan Šindelář: Dopravní pohádky