Na projekt vysokorychlostní dráhy, která má vést tunelem pod Krušnými horami a má výrazně zrychlit spojení mezi českou a německou metropolí, se v současnosti vypracovává technická studie proveditelnosti. „Až se dokončí, tak uvidíme, zda je to realizovatelné, kolik to bude stát a kdy s tím začneme,“ uvedl Tillich.
„My tady ve střední Evropě dobře víme - vy máte vlastní zkušenosti z dálnice D8 a my z vlastních infrastrukturních projektů -, že mluvíme o projektu, který bude určitě potřebovat deset let, než se vůbec stane realitou,“ dodal saský premiér. V minulosti se přitom jako o prvním možném datu dokončení stavby této trati mluvilo o roce 2030.
Sobotka žádný termín jejího budování upřesnit nechtěl. „Teď nás čeká několik let přípravy a pokud nebudeme postupovat intenzivně a pokud nebudeme intenzivně jednat s německou stranou, tak se nám ten projekt nikdy nepodaří zahájit,“ zdůraznil český premiér, kterého na jednání doprovázel ministr dopravy Dan Ťok.
S projektem musí počítat i Berlín
Za zásadní nyní Sobotka považuje, aby Berlín zařadil projekt do svých budoucích dopravních plánů. „Jsem rád, že jsme získali podporu Saska a také Saska-Anhaltska pro to, aby se ten příhraniční plánovaný úsek vysokorychlostní železnice dostal do spolkového plánu dopravy. Pokud máme sehnat financování z evropských fondů, je nutné, aby německá vláda to dala do svého strategického dokumentu,“ uvedl český premiér.
Německý plán dopravních cest má podle něj být hotový na konci letošního roku a bude nyní záležet i na spolkových zemích, které projekty se do něj dostanou.
Kromě vysokorychlostní železnice jednal Sobotka s kolegy ze Saska a Saska-Anhaltska na palubě parníku Vltava také o splavnosti Labe, které všemi třemi zeměmi protéká a je jedinou spojnicí Česka se Severním mořem. Proto ČR usiluje o to, aby řeka zůstala splavná po celý rok.
O splavnosti Labe a rozvoji dopravy mezi ČR a Saskem jsme jednali přímo na parníku, naštěstí jsme nikde neuvízli:) pic.twitter.com/FfPEHtEx4y
— Bohuslav Sobotka (@SlavekSobotka) June 12, 2015
Na svém úseku Labe kvůli tomu Česko chystá stavbu plavebních stupňů u Děčína a Přelouče, německá strana od stavebních plánů na toku ustoupila.
Praha proto trvá alespoň na tom, aby Němci zajistili minimální plavební hloubku 160 centimetrů, k čemuž se už v minulosti zavázala i berlínská vláda. „Jak Sasko, tak Sasko-Anhaltsko to podporují, aby došlo k dodržení této dohody,“ poznamenal dnes Sobotka.
Český premiér s německými partnery jednal rovněž o dokončení dálnice D8, která spojuje Prahu se Saskem a kde stále ještě zbývá dostavět poslední úsek přes České středohoří. „Jde nám o to, aby se ty práce zrychlily a byl dodržen avizovaný termín konce příštího roku pro dokončení D8,“ ujistil Sobotka německé zemské premiéry.