Sdílená auta bude za pět let využívat 2,5 procenta Čechů

Studentský carsharing Škoda Auto Uniqway

Studentský carsharing Škoda Auto Uniqway Zdroj: Škoda Auto

Studentský carsharing Škoda Auto Uniqway
Studentský carsharing Škoda Auto Uniqway
Studentský carsharing Škoda Auto Uniqway
Studentský carsharing Škoda Auto Uniqway
Sdílený elektromobil
11
Fotogalerie

Za pět let bude sdílení aut v Česku využívat kolem 2,5 procenta tuzemské populace. Budou přitom jezdit buď auty jiných soukromých uživatelů a nebo využívat nabídku carsharingových firem s vlastním vozovým parkem. V celé Evropě by mělo být v roce 2025 kolem 2,5 milionu sdílených aut, aktuálně jich je 370 tisíc. Vyplývá to ze studie analytické firmy KPMG.

Sdílení aut podle studie nahrává to, že lidé již tolik nepotřebují disponovat svým vlastním autem. "Doby, kdy bylo auto důkazem nějakého společenského postavení a prestiže, jsou pryč. Lidé se chovají čím dál ekonomičtěji a mobilitu začínají vnímat jako službu, kterou si platí tehdy, když ji potřebují," uvedl Jan Charouz z firmy HoppyGo, která zprostředkovává sdílení soukromých aut mezi lidmi.

V České republice pociťuje emoční pouto k automobilu dle KPMG zhruba stejné procento lidí, jako je tomu v Rakousku, Německu a Francii. Zhruba 40 procent Čechů k automobilu žádnou citovou vazbu necítí a 60 procent lidí by bylo ochotných své auto za peníze sdílet s ostatními. Mnozí si totiž již uvědomují, že 95 procent času stojí automobil bez užitku na ulici. Například v Praze je 1,1 milionu registrovaných aut. Zároveň ale ve městě žije jen 700 tisíc lidí s řidičským průkazem.

V Česku působí několik velkých carsharingových firem a další přibývají. Nedávno oznámila vstup na trh společnost Anytime s flotilou 100 hybridních toyot. Startup re.volt se specializuje na elektromobily. Nabízí v Praze 20 vozů Jiayuan a 24 elektromotorek. Do začátku července chce mít celkem 50 elektrických skútrů. Desítky aut provozuje i Car4Way, Autonapůl nebo Ajo.cz.

Dle studie KPMG jsou hlavními důvody pro pořízení vlastního automobilu požitek z jízdy ve vlastním voze, potřeba mít svůj soukromý prostor, radost z konkrétního designu vlastního automobilu a poté potřeba demonstrovat své společenské postavení. Ukazuje se ale, že důležitost těchto argumentů pro vlastní vůz je čím dál nižší.