Sdružení: ŘSD neumí získat kvalitní projekty a zadává stále stejným firmám

Na dálničních mostech v Ostravě se v polovině loňského roku objevily trhliny způsobené pnutím stavby, mostní podpěry se podle ŘSD pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vysunutá mimo přípustné meze.

Na dálničních mostech v Ostravě se v polovině loňského roku objevily trhliny způsobené pnutím stavby, mostní podpěry se podle ŘSD pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vysunutá mimo přípustné meze. Zdroj: ctk

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) neumí získat v soutěžích kvalitní stavební projekty, navíc stále zadává projekční práce i stavební dozor stejným firmám. Na dnešní tiskové konferenci to uvedly neziskové společnosti Oživení a Dopravní federace. Dodaly, že nekvalitní projekty, které navíc ŘSD neumí reklamovat, prodražují následnou stavbu silnic. S desaterem problémů, které trápí ŘSD, se organizace obrátily na ministra dopravy Dana Ťoka. Střet zájmů u projektantů i pochyby v soutěžích ŘSD odmítlo.

Příkladem nezvládnutého projektu je podle Martina Zeleného ze sdružení Oživení například rekonstrukce dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteši. Projekt nepočítal s nestabilním podložím na krajnicích, kvůli kterému stavební firma dlouho odmítala zahájit práce na výměně vysloužilé vozovky. Výsledkem pak bylo podle Zeleného dvouleté zpoždění celé stavby, nicméně penále za vady v projektu po zhotoviteli, společnosti Pragoprojekt, ŘSD nevymáhalo, uvedl Zelený.

Podle ŘSD se u podobných projektů, kdy se opravuje starší dálniční stavba, s nezbytností sanace podloží na krajnicích počítá vždy. Není ale možné dopředu odhadnout její rozsah, uvedlo v reakci ŘSD. Právě rozsah poškození krajnic byl v roce 2013, kdy se úsek začal opravovat, pro silničáře nepříjemným překvapením.

Na střet zájmů firem, které působí jako projektanti pro stát a zároveň pro stavební firmu a mnohdy na stejné stavbě i práci stavební firmy kontrolují, se v Česku upozorňuje dlouhodobě. Tato praxe podle kritiků zatím nevymizela. „Je to jeden z příkladů, jak je státní správa ve vleku stranického klientelismu, negativní důsledek transformace naší země na tržní ekonomiku,“ uvedl předseda Oživení Martin Kameník. Stavební zakázky jsou spolu s armádními tendry jedny z největších a lákají proto různé zájmové skupiny z politiky a byznysu, dodal.

ŘSD střet zájmů odmítá

ŘSD ale střet zájmů u zadávání zakázek stejným firmám na projektovou činnost při zpracování zadávací dokumentace stavby a činnost technického dozoru při výstavbě nevidí. Zadání zakázek stejné firmě rovněž neodporuje předpisům vydaným ministerstvem dopravy, uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Neziskové organizace rovněž kritizovaly praxi, kdy jsou stavby silnic zahajované bez toho, aby měly všechna stavební povolení nebo vykoupené pozemky. Problémy má stát i v nedostatečné digitalizaci dat. Například stavební deníky už měly být podle bývalé zaměstnankyně a dlouhodobé kritičky poměrů na ŘSD Miloslavy Pošvářové dávno digitalizované a umístěné na transparentním centrálním úložišti. Elektronické dokumenty by tak byly snadno kontrolovatelné. Současné papírové knihy v minulosti podezřele často ztrácely, dodala Pošvářová, která je také ředitelkou stínového ŘSD, založeného podnikatelem v dopravě Radimem Jančurou.