Šéf SŽDC dál vládne sám, ministr se zlobí

Pavel Habarta a Pavel Dobeš

Pavel Habarta a Pavel Dobeš Zdroj: profimedia.cz

Napětí mezi ministerstvem dopravy a státní Správou železniční dopravní cesty se stupňuje. Šéf SŽDC Pavel Habarta nadále rozhoduje sám, ačkoli mu nedávná správní rada dosadila k ruce hlídacího psa v podobě nového náměstka Bohuslava Navrátila. Ten má podle rozhodnutí rady spolupodepisovat všechny dokumenty. To se však neděje.

Habarta například hned první den po zasedání rady vyřadil nejlevnější nabídku z tendru na stavbu čtvrtého koridoru na jih od Veselí nad Lužnicí. Předpokládaná cena zakázky je téměř 1,7 miliardy korun bez DPH, společnost Swietelsky přišla podle informací E15 s nabídkou kolem 1,2 miliardy. Další v pořadí je o 200 milionů dražší.

Podle SŽDC ale Swietelsky nesplnila kvalifikační požadavky. Mluvčí správy železnic Pavel Halla pokračování Habartovy samovlády hájí. „Ujednání správní rady nenabylo právní účinnosti, to se stane až po schválení zápisu, jeho podepsání předsedou a doručení. Do té doby nelze zastavit chod organizace,“ řekl. Ministr Pavel Dobeš nesouhlasí.

„V tuto chvíli jde podle mého názoru o porušení rozhodnutí správní rady,“ řekl deníku E15. Další postup tedy závisí na správní radě. Její člen a Dobešův první náměstek Lukáš Hampl zastává stejný názor jako ministr. „Podle mne rozhodnutí správní rady platí od okamžiku, kdy bylo vyřčeno,“ uvedl s tím, že Habarta rozhodnutí rady slyšel osobně. Ta se zřejmě bude celou věcí zabývat.

Ministerstvo a SŽDC se dostaly do sporu právě kvůli rozdělování zakázek. Ze stejných důvodů jako u veselské zakázky nedávno vyřadila správa železnic i nejlevnější nabídky Skansky ve stamilionových tendrech na rekonstrukci trati z Prahy do Lysé nad Labem a modernizaci uzlu ve Staré Pace. Všechny případy mají jedno společné: vyřazené firmy nebyly v soutěži s firmou AŽD, která má faktický monopol na bezpečnostní prvky pro české koleje.

Sama si tak může rozhodnout, s kým do soutěže půjde. Ministerstvo skrze správní radu prosadilo vypsání soutěže o místo generálního ředitele SŽDC. Habarta totiž vládne státní organizaci jen jako pověřený šéf, a nikoli jmenovaný generální ředitel. Chybí mu potřebná kvalifikace a praxe na dráze, konkurzem tak zřejmě neprojde. To by se naopak mohlo povést Navrátilovi, který je díky své odbornosti zapsán v obchodním rejstříku jako statutární orgán.

Habarta v minulosti působil například ve společnosti ČD Telematika nebo v týmu organizátorů libereckého mistrovství světa v lyžování. Důsledkem jeho sporů s ministerstvem je zřejmě i fakt, že mu správní rada zatím neschválila několikamilionovou odměnu za loňský rok.

Dotované rychlíky vyjedou později

Plán ministerstva dopravy na vpuštění konkurence do dotované rychlíkové dopravy nabral skluz. Původně měl vítěz prvního tendru vyjet koncem roku 2013, nově se počítá s koncem roku 2014. Rezort se odvolává na dopravce, kteří prý potřebují více času, aby sehnali vozy. První bude trať z Ostravy, přes Opavu do Olomouce.