Silničáři prověří i další úseky na D47, škody jdou do stamilionů | E15.cz

Silničáři prověří i další úseky na D47, škody jdou do stamilionů

dálnice D47
dálnice D47
• 
ZDROJ: silnice-zeleznice.cz

nos, ČTK

Problémů na dálnici D47 u Ostravy je údajně víc, než vyšlo najevo koncem listopadu. Ředitelství silnic a dálnic si zadalo nové posudky a bude prověřovat další lokality. Pověřený ředitel ŘSD René Poruba odhaduje další skryté vady na stovky milionů korun. Například stav některých nových mostů odpovídá spíše konci jejich životnosti.

Při podzimních sondách do podloží dálnice se zjistilo použití nevhodné, méně kvalitní strusky, a u třech mostů statici odhalili, že jsou ve stavu, jako na konci své životnosti, další dva jsou s menšími závadami. Ředitelství proto chce provést další kopané sondy a prověřit i kvalitu dalších ze 17 mostů.

Zjištěné nedostatky jsou součástí reklamačního řízení, které skončí na podzim letošního roku. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše stát udělá vše pro to, aby nekvalitní stavbu nemuseli znovu platit daňoví poplatníci. „Jde nám o kvalitu staveb. Musíme hledat odpovědnost konkrétních úředníků. Půjdeme po vyvozování osobní odpovědnosti,“ uvedl Dobeš.

První trestní oznámení

Ředitelství silnic a dálnic podalo na konci roku kvůli D47 trestní oznámení. Důvodem je podezření z použití méně kvalitní strusky. ŘSD si u zhotovitelské firmy Eurovia vymínilo použití vysokopecní strusky, jejíž cena je 370 Kč za metr krychlový, dodavatel dodal ocelářskou strusku, která se prodávala za 12 Kč za metr krychlový.

„Toto na D47 není jediným problémem. Těch problémů je tam daleko více,“ řekl Poruba. „Naši kolegové z ŘSD velmi intenzivně pracují i na dalších, očekáváme statické posudky, znalecké posudky a vytipováváme přesné lokality, kde budeme v budoucnu dělat vrtané sondy, které jsou ze strany zhotovitele zpochybňovány.“

Spor o vady na D47 vypukl koncem listopadu, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Ty podle státní společnosti dokládají, že Eurovia nedodržela domluvený postup stavby. Firma prý například použila nestabilní stavební odpad i tam, kde měly být stálé materiály. Eurovia ale odmítá, že by pochybila. Její ředitel Martin Borovka řekl, že použitý materiál, který nyní bobtná a způsobuje zvlnění vozovky, si přálo ŘSD. To ale Poruba popřel.

Problematický úsek D47 u Ostravy v délce zhruba osm kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou později převzala stavební firma Eurovia CS. Jezdí se po něm od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dostavět poslední úsek mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.

Autor: nos, ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.