Silnice v Polsku staví nejlépe Metrostav

Polská dálnice A2

Polská dálnice A2 Zdroj: Wikimedia Commons

Stavební firma Metrostav skončila v žebříčku polského Generálního ředitelství státních silnic a dálnic (GDDKiA) na prvním místě, pokud jde o zkušební kontroly prováděné GDDKiA na jednotlivých úsecích polských dálnic a státních silnic.

Česká společnost vykázala chybovost jen ve 3,4 procenta případech a již podruhé se umístila na první příčce. V předchozím hodnocení byl její výsledek ještě o půl procenta lepší. Naopak téměř každá druhá kontrola na komunikacích stavěných polskou dcerou rakouské společnosti PORR skončila pro stavitele nelichotivou známkou „špatné“.

Společnost Heilt+Woerner ze skupiny rakouského Strabagu, která se v žebříčku GDDKiA objevila poprvé, se s 8,8 procenta „špatných“ výsledků ihned posunula do pásma těch nejlepších (0–15 procent). Za touto hranicí, tedy v průměru, se umístily Alpine Bau a Strabag.

Jediný faktor zohledňovaný GDDKiA je poměr takzvaných „špatných“ výsledků kontrolních zkoušek k celkovému počtu zkoušek. Při pilotním pokusu v roce 2011 bylo provedeno více než 60 tisíc zkoušek. Před vydáním druhého žebříčku, který zahrnoval prvních pět měsíců tohoto roku, bylo provedeno 22 tisíc zkoušek, a před tímto třetím pro časový úsek leden– listopad 2012 již 63 tisíc zkoušek. Ředitelství nebere zřetel na výsledky zkoušek, které musely provést samotné firmy. A také zdůrazňuje, že všechny odhalené nedostatky jsou stavebními firmami odstraňovány.

GDDKiA se rozhodlo srovnání zveřejňovat, neboť jeho spory se stavebními firmami jsou stále častější. K těm nejhlasitějším patřil konflikt s Alpine Bau, která stavěla úsek dálnice A1. Letos ředitelství též vypovědělo smlouvy s irskými firmami SRB a SIAC na části dálnic A1 a A4. Obě byly sdruženy v konsorciu s polskou PBG, která skončila v konkurzu.

Žebříček GDDKiA leden–listopad 2012Žebříček GDDKiA leden–listopad 2012 | E15