Silniční doprava zažívá extrémní růst, začátek roku byl rekordní

Silniční doprava zažívá růst,

Silniční doprava zažívá růst, Zdroj: Archiv E15

České silnice musejí snášet zatížení nebývalým množstvím nákladu. Kamionoví dopravci se vezou na vlně hospodářského růstu a z pozice lakmusového papírku ekonomiky předpovídají jeho pokračování minimálně do konce roku.

„Růst objemů je zřetelný. Není to přitom jako dříve, kdy tahounem bylo jedno odvětví, především automobilový průmysl. Nyní se růst týká téměř všech druhů zboží,“ řekl deníku E15 generální tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Potvrzují to právě vydaná čísla ministerstva dopravy za první čtvrtletí.

Rekordní začátek roku

Začátek roku byl podle řady ukazatelů rekordní. Na korbách českých náklaďáků putovalo téměř 88 milionů tun zboží, o 11 procent více než loni. Důležitější je pro dopravce údaj o výkonech měřený v tunokilometrech, od nějž se odvíjejí tržby. Ten se zvýšil o desetinu na 13,3 miliardy.

Silniční dopravci ale neřeší pouze příjemné problémy. Potýkají se například s nedostatkem řidičů, verbovat zaměstnance se snaží téměř každá firma. V době, kdy je nejméně nezaměstnaných za posledních šest let, to ale není snadné. Řada řidičů se v době krize přeškolila a z oboru odešla, jiným se nechce trávit dlouhé dny mimo domov.

Náklad přepravený na silnicích v prvním čtvrtletíNáklad přepravený na silnicích v prvním čtvrtletí | E15

„Kdyby nyní přibylo pět tisíc kvalifikovaných řidičů, pokrylo by to nejakutnější potřebu. Celkově jich podle odhadů chybí na deset tisíc,“ uvedl Hromíř. To v celém oboru vyvolává tlak na mzdové náklady, stávající řidiči žádají vyšší platy. Na druhé straně dopravcům v minulých měsících pomáhala levnější nafta. „Ceny se prozatím nezotavily na předkrizovou úroveň,“ doplnil tajemník.

Z ekonomického růstu částečně tyje i železniční doprava, za silniční ale výrazně zaostává. Svůj výkon zvýšila v prvním čtvrtletí jen o pět procent na 22,9 milionu tun a dále tak umenšila svůj podíl na celkové přepravě zboží v tuzemsku. ČR tak jde proti trendu, který prosazuje Evropská unie.

Ženy za volant
Dopravní společnosti se snaží přivábit řidiče různými způsoby. Spolupracují se školami, poskytují stipendia, nabízejí zaměstnanecké benefity či přeplácejí konkurenci. Jeden z největších dopravců CS Cargo zkouší aktuálně zacelit díru po neochotných mužích ženami. V náborové kampani nabízí například pracovní oděv ženského střihu, kosmetiku a dvakrát ročně Den péče o ženy.