Za letošní první pololetí putovalo na korbách českých nákladních aut téměř 150 milionů tun zboží, obdobně jako loni. Zastavil se tak pokles z minulých let. Výkon měřený v tunokilometrech, což je důležitý údaj, který zohledňuje i ujetou vzdálenost, dokonce mírně vzrostl. Kamiony tak jezdí dál.
„Množství zakázek není určitě to, co by dopravce teď trápilo ze všeho nejvíc. Práce je celkem dost,“ uvedl mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Zásadním problémem jsou ale nízké ceny, které často nepokrývají ani náklady. Zákazníci si na ně ovšem během krize zvykli. „Také nás trápí dlouhé lhůty splatnosti. Výplaty a naftu musíme platit hned, na proplacení služeb ale čekáme dlouhé týdny i měsíce,“ doplnil Felix.
Jásat nad světlými zítřky silniční dopravy by bylo předčasné i podle analytika společnosti Cyrrus Karla Potměšila. „Nesmíme zapomínat hlavně na stále trvající pokles ekonomiky, byť v kontextu jejího vývoje v prvním pololetí je výkon silniční dopravy ještě slušný,“ tvrdí Potměšil. Poukazuje i na další rizika odvětví, které se často považuje za lakmusový papírek ekonomiky.
Ze statistik plyne, že ve druhém čtvrtletí zachraňovala poměrně dobrá čísla mezinárodní přeprava, naopak vnitrostátní se utlumila. Podle dopravců za to může také setrvalý pokles stavebnictví. „Pro další vývoj bude dále rozhodující výkonnost české ekonomiky, jejíž predikce zatím výraznější obrat k lepšímu nenaznačují,“ doplnil Potměšil, podle něhož tak dopravci musejí spoléhat na zahraniční obchod.