Škoda Electric dostane v Uzbekistánu za trolejbusy víc než 90 milionů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: skoda.cz

Poprvé v novodobé historii firmy se Škoda Electric, jeden z největších světových výrobců trolejbusů, prosadila s dodávkami svých ekologických vozidel do Uzbekistánu. Uzbecké město Urgenč odebere devět "krátkých" škodováckých trolejbusů za více než 90 milionů korun a město už projevilo předběžný zájem o další vozidla. Podnik tam má další šanci, protože město bude linku prodlužovat. Uvedl to generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek.

Podle něj jde o poslední město v celém Uzbekistánu, kde jsou trolejbusy. Škodovka tam dodávala první vozy už v roce 1987, kdy trať začala fungovat. Historická Urgenč je podle plzeňského podniku posledním městem, kde ekologické vozy MHD budou stále fungovat.

Podnik dále uspěl na stejném teritoriu s kompletními elektrickými pohony tramvají pro hlavní město Taškent, které tam dodá pražský Pragoimex. Půjde o dodávku 20 vozů a jde o zdvojnásobení počtu. „Je to důkazem toho, že se na těchto trzích začíná něco dít a že jsou ochotni a schopni nakupovat i tuto technologii,“ dodal ředitel.

Podnik letos vyrobí a prodá až 130 trolejbusů, meziročně o 35 vozidel více. „Letos jede výroba naplno,“ uvedl ředitel. Také na příští rok už má dohodnutý stejný objem. „Asi 70 procent bude tvořit export,“ řekl ředitel. Hlavním kontraktem jsou vozidla pro nově budovanou trať v Římě, kam už jich plzeňský podnik dodal 17 a všech 45 bude v italské metropoli do jara 2013. Další vozy odebere například Banská Bystrica, Plzeň a dále podnik se Solarisem dodá vozy pro italské Cagliari. Škodovka dodává výzbroj a vozy montuje. Dále má firma kontrakt na 15 vozů do maďarského Segedínu.

Škoda Electric plánuje letos utržit 3,1 miliardy korun, zhruba o 400 milionů korun více než loni. „Roste všechno - trolejbusy, elektrické pohony a i trakčních motory,“ dodal. Zhruba 950 milionů korun budou tvořit motory, 1,1 miliardy korun inkasuje za trolejbusy a zbytek za pohony.

Pro Hyundai Rotem zahajuje výrobu kompletních elektrických pohonů pro „lehké metro“ bez obsluhy pro třetí největší jihokorejské město Incheon, což je kontrakt za téměř 400 milionů korun. „Teď schvalují prototypy a první dodávka bude prosinec nebo leden,“ uvedl Šilhánek. Další projekt pro stejného odběratele jsou lokomotivy pro turecké dráhy. Jde o kompletní elektrické a mechanické pohony včetně řídicí elektroniky pro 80 lokomotiv, tedy kontrakt za dvě miliardy korun. „Výroba se zahájí v lednu nebo v únoru a v létě expedujeme první dvě sady a poslední na jaře roku 2014,“ dodal Šilhánek. Podnik dále dodá do čínského města Su-čou trakční výzbroje pro 23 vlaků metra za půl miliardy korun.

Hlavně díky těmto kontraktům očekává firma v příštích letech výrazný nárůst tržeb. V roce 2013 to bude až 4,5 miliardy a o rok později pět miliard korun. Podnik výrazně zvýší přímý export ze 40 na více než 50 procent. Nyní zaměstnává 730 lidí a nabere dalších 70.