Slavná Baťova Electra se vrací do Česka, přes Atlantik poletí dva týdny

Lockheed Electra A10 při renovaci v americké firmě Wichita Air Services

Lockheed Electra A10 při renovaci v americké firmě Wichita Air Services Zdroj: Wichita Air Services

Plánovaná trasa letounu Lockheed Electra z Kanady do Česka
Lockheed Electra při renovaci v USA
Lockheed Electra A10 při renovaci v americké firmě Wichita Air Services
Dcera Tomáše Bati jr. Rosemarie Bata Blyth s Nikolou Lukačovičem u letadla Lockheed Electra
Pilot Nikola Lukačovič a Lockheed Electra při renovaci v USA
14
Fotogalerie
Zrenovované legendární letadlo Lockheed Electra A10 z roku 1937, které před válkou využíval podnikatel Jan Antonín Baťa, se brzy vrátí do Česka. Historický stroj vlastněný majitelem portálu Seznam.cz Ivem Lukačovičem má již za sebou 1600 kilometrů dlouhou cestu z opraven ve Spojených státech do Kanady, odkud zanedlouho zamíří na pražské letiště Točná. Tam ho chce miliardář vystavit pro veřejnost.

Po pětileté rekonstrukci v americkém Kansasu unikátní letadlo minulý týden přistálo u Hamiltonu v kanadském Ontariu, kde v tamním leteckém muzeu podstupuje ještě opravy elektrických systémů. Po jejich dokončení vyrazí pravděpodobně ještě tento měsíc do Evropy.

„Máme před sebou pořádný kus cesty,“ citoval server Thespec.com bratra Iva Lukačoviče Nikolu, který Electru spolu s Milanem Vacíkem pilotuje. „Běžné komerční lety jsou ve srovnání tímto velmi snadné. Není to jen o startu, letu a přistání,“ dodal Nikola Lukačovič.

Bratr zakladatele Seznamu rozhodně ví, o čem mluví. Electra A10, která koncem 30. let byla absolutní špičkou v civilní letecké technice, dokáže na jedno natankování letět pouze pět hodin. Sedm a půl tisíce kilometrů dlouhá trasa přes oceán je proto pečlivě naplánovaná. Lukačoviče s Vacíkem čeká kolem 12 zastávek. Poletí přes severní Kanadu, Grónsko, Island a Velkou Británii, aby po zhruba dvou týdnech přistáli na Točné.

Plánovaná trasa letounu Lockheed Electra z Kanady do ČeskaPlánovaná trasa letounu Lockheed Electra z Kanady do Česka | Letiste TocnaPlánovaná trasa z Kanady na Točnou

„Je to pěkné letadlo, které se dobře pilotuje. Ve třicátých letech to byl prvotřídní stroj, který předběhl svou dobu,“ okomentoval Nikola Lukačovič kvalitu stroje pro kansaská média.

Miliardářova Electra je skutečně unikátním sběratelským kouskem. Lockheed vyrobil celkem 148 kusů tohoto modelu, jenže se jich dochovalo pouhých šest, přičemž Lukačovičův typ A10 je poslední provozuschopný. Letadlo má dva motory o výkonu 450 koní, které mu dávají cestovní rychlost 300 km/h a dolet kolem 1200 kilometrů. Vejde se do něj 10 pasažérů a dva členové posádky. Nyní je vybaveno moderní navigační a komunikační technikou.

Důkladná renovace za hodně peněz

Zakladatel Seznamu, jehož majetek se odhaduje na deset miliard korun, koupil letoun po vleklých jednáních v roce 2010 od texaského podnikatele Jima Almonda za neupřesněnou sumu, podle serveru Firstclass.cz se hovoří o řádech desítek milionů korun.

Další velké peníze pak Ivo Lukačovič investoval do důkladné rekonstrukce. Kansaská firma Wichita Air Services s ní začala v prosinci 2010 a ukončila ji letos v březnu. Kolik oprava stála, opět miliardář nezveřejnil. Web Thespec.com píše o mnohamilionové částce v dolarech.

Baťova cesta kolem světa

Letadlo bylo vyrobeno v roce 1937 a dodáno leteckému oddělení firmy Baťa jako náhrada za jiný letoun stejného typu poškozený při nouzovém přistání v Chicagu na cestě kolem světa. S tímto letounem OK-CTB Jan Antonín Baťa cestu dokončil a začátkem května 1937 přistál ve Zlíně.

Necelé dva roky sloužilo firmě Baťa jako cestovní stroj pro nejvyšší management a majitele. Jeho posádku tehdy tvořilo několik pilotů, kteří po vypuknutí války uprchli do Velké Británie, kde se z nich stali hrdinové RAF. Electra krátce sloužila britské vládě a následně byla evakuována do Kanady, kde jej Baťa prodal přímo tamnímu královskému letectvu RCAF.

Pašerácké letadlo

Za války letadlo v Kanadě plnilo cvičné a transportní úkoly. Zúčastnilo se i válečných protiponorkových operací. Podle Firstclass.cz jej pak od RCAF odkoupila herečka Margaret O’Brien, poté ho pašerákům převážejícím marihuanu z Mexika zabavila americká protidrogová agentura DEA. A právě od ní stroj převzal podnikatel Almond.

Ivo Lukačovič chce Lockheed Electru vystavit na svém letišti Točná, kde buduje letecké muzeum. Dokonce se mluví o tom, že se z letadla stane národní technická památka.

Křídla, která nesou