Soukromé tryskáče zmizely z trhu, kde jich je nejméně od roku 2000 | E15.cz

Soukromé tryskáče zmizely z trhu, je jich nejméně od roku 2000

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Pandemie prudce otřásá trhem nových i olétaných soukromých tryskáčů. Bizjetů je na trhu k mání nejméně od roku 2000, zhruba 1300. Podíl privátních letadel na prodej z celkového počtu všech vyrobených letadel dokonce spadl na historické dno pěti procent. Vyplývá to z dat společnosti Colibri Aircraft. Důvodů, proč se z tryskáčů překvapivě stalo těžce nedostatkové zboží, je více.

Vlastníci, které pravděpodobně zasáhla krize, se už letadel zbavili. Množství prodaných olétaných strojů loni patřilo k nejvyšším v historii, jen na největším trhu v USA se jich zobchodovalo 1637, meziročně o deset procent více. Naopak řada majitelů, kteří letadla dál drží, se nechce zbavit létání bez komplikací a stroje, které by jinak zamířily na trh, prozatím zůstávají v hangárech. Uzavírání obchodů v současnosti brzdí i logistické komplikace vzešlé z cestovních omezení.

Výsledkem je takřka bezprecedentně zamrzlý trh. „Kombinace rekordního minima nabídky soukromých letadel, historického maxima cen akcií a nemovitostí, zejména v USA, která každoročně roste dvouciferným číslem, je mírně řečeno znepokojující. Tento vzorec, který se v ekonomice cyklicky opakuje, nápadně připomíná boom z roku 2007,“ popisuje ředitel Colibri Oliver Stone.

Obchodník s letadly to pocítil na vlastní kůži, když se pro klienta pokoušel koupit jeden z novějších modelů Bombardieru Challenger 650.

„Výrobce nám oznámil, že bude mít na prodej jeden letoun v pátek večer v 19 hodin. Formální nabídku na letadlo jsme předložili následující pondělí ve 13 hodin. Bohužel pro našeho klienta jsme byli v ten moment až šestou nabídkou a letadlo bylo prodáno za cenu velmi blízkou prodejní ceně. Prohlásit tedy, že trh je dnes celkem konkurenční, je ještě slabé slovo,“ dodává Stone s tím, že spolu s uvolněním restrikcí v Evropě lze očekávat další růst poptávky na Starém kontinentu.

Přestože roste rozdíl mezi nabídkou a poptávkou, požadované ceny za letadla většinou výrazně nerostou. Konečné ceny, za které se stroje prodávají, se však daleko více blíží původně požadovaným částkám, což staví prodejce do výhodné vyjednávací pozice.

Ceny letadel se liší kus od kusu podle stroje, například Cessna Citation může stát kolem pěti milionů dolarů, zhruba 107 milionů korun. Nabídka téhož olétaného modelu ve specifikaci CJ3 poklesla za poslední rok o 75 procent.

Pandemické restrikce také způsobují, že je většina transakcí lokálnějších – například kupující z USA přestávají uvažovat o evropských letadlech, protože možnosti, jak si letadlo osobně prohlédnout, jsou velmi omezené.

Bohatí podnikatelé či velké firmy, které touží po stylovém, a hlavně rychlém létání, tak musejí zásadně slevit ze svých představ a požadavků. Čelí větší konkurenci, která se pere o historické minimum letadel, jejichž pořízení může trvat i dlouhé měsíce. Ve zvlášť obtížné situaci jsou zájemci v Evropě, kde je nabídka ještě omezenější než v USA. Důvodem je rozdílnost evropských předpisů, které nesplňují zdaleka všechny modely z amerického trhu.

Svou letku loni rozšířili i čeští provozovatelé soukromých letů. Time Air, jenž se ve své kategorii řadí mezi nejvýznamnější hráče v Evropě, zdvojnásobil množství letadel na deset. Používá devět strojů Nextant a jeden Bombardier. Aeropartner plánoval pořízení až dvou letadel Cessna Citation. Poptávka po letech těmto provozovatelům loni vzrostla asi o deset procent.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah