Kiwi, Student Agency i Letuška počítají se zdražováním letenek | E15.cz

Konečně kasírují. Kiwi, Student Agency i Letuška počítají se zdražováním letenek

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Zdá se, že strach z létání a možné nákazy koronavirem pomíjí. Čeští prodejci letenek hlásí strmý nárůst odbytu, jenž patrně vyvrcholí v červnu. Objem nakupovaných letenek u obchodníků Student Agency (SA) a Letuška je ve srovnání s rokem 2019 čtyřicetiprocentní, stejného výkonu dosahoval před měsícem i brněnský vyhledávač a prodejce letenek Kiwi.com. Nyní uvádí dokonce sedmdesátiprocentní odbyt.

Aerolinky rychle obnovují regionální lety. S nabídkou většího počtu dálkových – s výjimkou exotických destinací – vyčkávají. Nehledě na délku letů se prodejci i analytici shodují: slevy končí, přichází zdražování.

Růst poptávky vyplývá z rozvolňování restrikcí. K nejpoptávanějším destinacím u Student Agency ze skupiny podnikatele Radima Jančury patří Split, Porto, Malaga, Maledivy, Kréta, Malta či Mallorca. U konkurenční Letušky, kterou provozuje společnost Asiana manželů Litvinových, ovládl pořadí  nejprodávanějších destinací v květnu Kyjev následovaný Heraklionem, Funchalem, Palmou, Hurghadou, Sofií či Curychem.

 

Prodejci i letecké společnosti stimulují poptávku výraznými slevovými akcemi, které však postupně končí. Ceny půjdou nahoru hlavně na sezonních letech, kde poptávka převýší nabídku a vznikne efekt odložené spotřeby. Jinak ale budou ceny spíše stagnovat, míní odborník na leteckou dopravu ze společnosti Deloitte Jakub Habarta. „Flotily letadel představují obrovské fixní náklady, jež musejí dopravci pokrýt alespoň částečně tím, že budou létat,“ vysvětluje Habarta.

„Ceny letenek jsou v průměru o třetinu levnější oproti roku 2019. Podraží od poloviny července,“ předpokládal v nedávném rozhovoru pro deník E15 zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý. „Jsou to zejména nízkonákladové letecké společnosti, které nastavily ceny letenek na minimum,“ dodává manažerka letenek SA Lenka Kašická. „Se zvyšováním poptávky očekáváme růst cen, na druhé straně jsou letenky snáze měnitelné, což se ukazuje jako velká výhoda pro cestující,“ říká ředitel portálu Letuška Josef Trejbal.

Takřka jediný segment letenek, jenž se nedaří oživit, představují dálkové lety. Například u Student Agency se jejich podíl na celkovém odbytu snížil o devadesát procent. Zatímco regionálních letů přibývá, obnovení těch dálkových potrvá déle.

Výjimku představují exotické destinace v zemích, které jsou na příjmech z turismu závislé, připomíná Habarta: „Nekladou zdaleka takové administrativní překážky. Důkazem je například oznámená spolupráce Čedoku s italskou aerolinkou Luke Air na zajišťování dálkových letů do Karibiku, na Zanzibar a Madagaskar či na Maledivy širokotrupým letadlem.“

Pomalejší rozjezd lze předpokládat u letů do Severní Ameriky. Zámořští dopravci obsluhovali střední Evropu často staršími dálkovými letadly, která byla vyřazena z flotil kvůli pandemii. „Pro dopravce se nejedná o stěžejní čí lukrativní linky, na které by nasazovali moderní, a tím pádem i drahá letadla ze svých redukovaných flotil,“ míní Habarta.

Výrazné zvýšení počtu cestujících očekává v následujících týdnech a měsících i Letiště Praha. Oznámilo, že během června bude k dispozici více než sedmdesát destinací – jejich nabídka se tak oproti začátku května více než zdvojnásobí.

Velké oživení dopravy plánují například Ryanair nebo Smartwings. Většina leteckých společností však obnovuje spoje postupně a při nízké frekvenci letů může být pro cestovatele obtížné nalézt atraktivní kombinaci kratších letů po Evropě.

Lidé zůstávají nicméně i dál opatrní a letenky pořizují těsně před odletem. Například u Student Agency se zkrátila doba mezi nákupem a odletem ze tří měsíců na dva až čtyři týdny. Podle statistik Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu je čtyřicet procent letenek rezervováno sedm a méně dní před odletem.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah