Spoj do Moskvy? Rušíme, vzkazují světové letecké firmy

Moskevské letiště Šeremeťjevo

Moskevské letiště Šeremeťjevo Zdroj: Mzximvs VdB, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Létat do Moskvy přestává být pro světové aerolinky rentabilní. Ochlazení byznysu s Ruskem v souvislosti s uvalenými sankcemi se přímo projevilo i v zájmu o letenky. Hlavní světoví dopravci tak omezují anebo rovnou ruší lety do Moskvy, k cestám do ruské metropole totiž stále častěji chybí obchodníkům důvod.

Naposledy oznámila škrty v letovém řádu minulý týden americká Delta Air Lines. S Moskvou skončí v závěru letošního roku v rámci širšího úsporného plánu. Hlavním důvodem měl být příliš silný dolar, kvůli němuž se cestování mezi Moskvou a Spojenými státy výrazně prodražilo, a poptávka tak výrazně propadla.

Své lety do Moskvy ale omezují dopravci po celém světě. Hongkongská Cathay Pacific plánuje vyškrtnout ruské hlavní město ze seznamu destinací už v červnu. Lety do Moskvy už omezila Air India, která loni obnovila lety mezi Dillí a Moskvou po patnáctileté přestávce. Poté, co letadla odlétala z indické metropole více jak z poloviny prázdná, omezila kontakt s Moskvou na dva lety týdně.

Moskva do letišť investovala miliardy

Na polovinu, tedy pouhý jeden let týdně, omezila už od února lety mezi Londýnem a Moskvou nízkonákladová easyJet, už v zimě škrtly některé své lety do Moskvy i České aerolinie. Obdobně padly i plány firmy na obsluhu ruských metropolí Kazan, Kaliningrad, Perm, či Ufa.

Ruská vláda přitom do moskevských letišť v minulých letech nainvestovala miliardy. Letiště v Domodědovu, Šeremetěvu, či Vnukovu prošly nákladnou rekonstrukcí a od počátku tisíciletí do loňského roku se provoz na nich zečtyřnásobil. Loni tak moskevskými letišti prošlo na 77 milionů cestujících, čímž Moskva předstihla i mnohé světové dopravní uzly, například Dubaj.