Správa železnic chce chránit svůj majetek umělou DNA

Nájezdy zlodějů trápí železničáře v celé Evropě a právě Němci jako první v roce 2011 vytáhli zbraň v podobě tajemné barvy. Ta v sobě skrývá kód majitele a je vidět pouze pod ultrafialovým světlem. Navíc zanechává stopy na rukou a oblečení zlodějů. Její použití tak má pachatele buď odradit, nebo přispět k jeho rychlému dopadení. V zahraničí se železničáři inspirovali také při vydání katalogu jednotlivých kovových součástek infrastruktury. Ten má pomáhat policii a sběrnám šrotu při identifikaci kradeného materiálu.
Podle šéfa SŽDC Jiřího Koláře ale stále chybí potřebná legislativa na důslednější kontrolu sběren. „Náš katalog je veřejně známý, takže sběrna by nic takového neměla vzít,“ rozčiloval se Kolář letos v létě poté, co zloději kovů na půl dne ochromili provoz na pražském Masarykově nádraží.
Evropské železniční správy trápí v posledních letech doslova epidemie krádeží kovových materiálů. V Rakousku například spočítali, že v loňském roce způsobili zloději 25 tisíc minut zpoždění vlaků. Útoky přitom souvisejí nejen s ekonomickou krizí, ale rovněž s vývojem cen především mědi na trzích.
Například v Itálii, kde krádeže z velké části připisují organizovanému zločinu, registrovali v letech 2009 až 2011 sedmdesátiprocentní nárůst případů. V sázce je přitom bezpečnost cestujících i samotných zlodějů.