Stát couvl od kontrol lodí soukromníky

V případě, že majitel houseboatu připojí k lodi motory, kormidlo opět ožije. S tak velkou lodí je ale podle Kubíčka složité jezdit

V případě, že majitel houseboatu připojí k lodi motory, kormidlo opět ožije. S tak velkou lodí je ale podle Kubíčka složité jezdit Zdroj: Tomes Michael

Měla to být jedna z hlavních změn v novele zákona o vnitrozemské plavbě. Podobně jako auta měly i lodě procházet technickou kontrolou, kterou by zajišťovaly soukromé firmy. Po vlně nesouhlasu od tohoto nápadu nakonec ministerstvo dopravy ustoupilo. Technické kontroly registrovaných lodí bude i nadále provádět pouze Státní plavební správa.

„Přehodnotili jsme to mimo jiné na základě připomínek legislativní rady vlády a plavební správy,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák. Do budoucna ovšem nevyloučil další debatu na toto téma.

V České republice výrazně roste počet rekreačních lodí, technická kontrola dnes vyjde na 300 až 600 korun. I bez odstátnění prohlídek je připravovaná novela zákona, který se zásadně neměnil 17 let, důležitá. Nově zavádí například seznam veřejných přístavů a povinnosti posádek po vplutí. Ve veřejném přístavu bude například zakázáno troubit a nadměrně používat světelnou signalizaci.

Počet evidovaných rekreačních plavidelPočet evidovaných rekreačních plavidel | E15

Novela také upravuje funkci přístavišť, překladišť, vývazišť a kotvišť a nechybí v ní ani nová definice přístavu s ochrannou funkcí, který se využije hlavně při povodních. Nové povinnosti vzniknou také provozovatelům pozemní části přístavů i jejich uživatelům.

Novela, která by měla začít platit od dubna příštího roku, počítá rovněž se související vyhláškou, která upraví pravidla plavebního provozu. „V poslední době došlo k podstatnému rozvoji rekreační plavby i vodní infrastruktury a tyto změny je nutné reflektovat i ve společenských vztazích,“ doplnil Novák.

Rekreační plavba je v tuzemsku na vzestupu. Největší atrakcí je Baťův kanál na východní Moravě, který loni přilákal na 80 tisíc plavců. Nehotovou vodní cestu na horní Vltavě u Českých Budějovic si užilo 20 tisíc lidí.

Milan Raba: Vodní dopravy se krize příliš nedotkla