Stát hledá investora pro trať na pražské letiště
„Stavba v navržené variantě představuje zhruba 30 miliard korun a je logické, že ministerstvo bude hledat potenciálního soukromého investora s cílem investice ušetřit pro využití jinde,“ sdělil Prachař. Podle něj je o projekt zájem mezi finančními investory i provozovateli vlaků, podrobnosti ale ministr neuvedl.
Některé zdroje deníku E15 hovoří o korejských firmách, se kterými se Prachař nedávno sešel při návštěvě Soulu. „V této chvíli nejsou vedena žádná konkrétní jednání. Je nutné si vyžádat případné nabídky v písemné formě a tyto vyhodnotit z hlediska přínosu pro stát,“ doplnil ministr.
První PPP projekt
Zmíněnou trať považuje za nanejvýš vhodnou k tomu, aby se na ní vyzkoušel první PPP projekt v českém dopravním stavitelství. Nápadu nahrává mimo jiné skutečnost, že Správě železniční dopravní cesty nedávno nevyšla studie ekonomické návratnosti stavby. Což mimo jiné znamená, že na stavbu nepřispějí evropské fondy. Tak jako tak bude tedy třeba záměry přepracovat a pro případné financování z fondů unie také výrazně zlevnit.
Téma soukromého investora nakousl nedávno i ministr financí Andrej Babiš. Pod něj spadá i Český aeroholding s veškerou infrastrukturou letiště. Babiš tak má na železničním spojení zájem, neboť jde především o zvýšení hodnoty holdingu a další rozvoj letiště.
„Já chci obnovit dráhu Kladno–letiště–centrum Prahy. A my už na to v dnešní době máme investora,“ zdůrazňoval tehdy Babiš. Tak daleko se ale věci ještě zřejmě nedostaly. „Jednání probíhají, nicméně v současnosti zatím nelze podávat bližší informace,“ doplnil mozaiku mluvčí ministerstva financí Radek Ležatka.
Zamotaná situace
Situaci kolem železniční dráhy na letiště přitom už v loňském roce na podzim zamotala stavební firma OHL ŽS, když předložila ke schválení dokumentaci o vlivu stavby letištní tratě na životní prostředí (EIA). Kdo však za žádostí tenkrát stál, není dosud jasné, stát se od ní distancoval, neboť své dokumentace EIA už má schváleny.
Dráha na letiště patří do stejného soudku virtuálních dopravních staveb jako například jez projektovaný na Labi u Děčína, dostavba dálnice D11 do Hradce Králové nebo dálnice D8 přes České středohoří. Hovoří se o ní přes dvacet let, zatím ale nepokročila ani o píď. A to přesto, že podle memoranda z roku 2008, které podepsali například tehdejší středočeský hejtman Petr Bendl, ministr dopravy Aleš Řebíček nebo pražský primátor Pavel Bém se měli cestující svézt vlakem na letiště už na Vánoce roku 2013. Sliby se zatím vždy ukázaly jako plané.