Studie: Letecká doprava roste příliš rychle, musí zdražit

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Francois Roche, Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

Letenky by měly zdražit. O opačném případě poroste poptávka po letecké dopravě tak rychle, že emise v odvětví navzdory novým technologiím stále porostou, tvrdí studie birtských vědců.

Ceny letenek by měly každoročně vzrůst v průměru nejméně o 1,4 procenta, uvádí se ve studii Southamptonské univerzity. Zdražení by se ovšem postavilo přímo proti trendu posledních let, kdy se prosazují nízkonákladové aerolinky, zakládající svůj úspěch právě na nízké ceně.

Opatření, která na rok 2020 připravuje Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), tedy zavedení emisních povolenek, totiž podle autorů studie pravděpodobně nebudou stačit. Růst počtu cestujících by i tak zřejmě překonal snížení emisí, ke kterému dochází hlavně prostřednictvím nasazování moderních a úsporných letadel.

„Nepochybujeme o tom, že zvyšování poptávky po létání bude v dohledné době pokračovat,“ řekl britskému deníku Guardian spoluautor studie John Preston. Ve výsledku bude civilní letectví stále větším producentem skleníkových plynů,“ dodal.

Na to, aby se poptávka po letecké dopravě skutečně snížila, by musely ceny povolenek stoupnout stonásobně. To odpovídá již zmíněné výši zdražení letenek.

Ceny přitom dlouhodobě míří opačným směrem. „Mezi roky 1979 a 2012 se ceny vnitrostátních letenek snížily v průměru o 1,3 procenta za rok, na mezinárodních linkách v letech 1990 až 2012 zlevnily o půl procenta,“ uvedl další z autorů Matt Grote.

Podle autorů studie musí návrh na povinné zdražení prosadit některá z mezinárodních institucí, aerolinky a národní vlády jej totiž odmítnou. ICAO ale nemá pravomoci k prosazení podobně nechtěného kroku, upozorňuje studie.