Suez zůstává zašpuntovaný, vyprostit loď Ever Given se stále nedaří

Uvázlá kontejnerová loď Ever Given v Suezském průplavu.

Uvázlá kontejnerová loď Ever Given v Suezském průplavu. Zdroj: ČTK, AP

Suezský průplav zablokovala obří nákladní loď Ever Given.
Suezský průplav zablokovala obří nákladní loď Ever Given.
Suezský průplav zablokovala obří nákladní loď Ever Given.
Suezský průplav zablokovala obří nákladní loď Ever Given.
Suezský průplav zablokovala obří nákladní loď Ever Given.
19
Fotogalerie

Ani sobotní pokus uvolnit kontejnerovou loď, která v úterý zablokovala Suezský průplav, nevyšel. Podařilo se ale pohnout se zádí a kotvou, stále však není jisté, kdy bude loď schopna opět vyplout, oznámila správa průplavu. Vyprošťovací práce budou pokračovat i v neděli, kdy by měly operaci podpořit další dva remorkéry.

Loď Ever Given dlouhá 400 metrů se v úterý při silném větru zaklínila šikmo přes jižní část kanálu a zablokovala jednu z nejrušnějších vodních cest světa. Na povolení použít průplav nyní čeká podle egyptského tisku 321 lodí. Šéf správy průplavu Usáma Rabía doufá, že nebude nutné odebrat z lodi zhruba 18 300 kontejnerů, aby se odlehčila. Snahy o její uvolnění ale teď komplikuje silný vítr a vlny.

Bagry už do pátku odstranily kolem 20 000 tun písku kolem lodi. Nizozemská firma pracující na uvolnění plavidla uvedla, že by se loď mohlo podařit uvolnit na začátku příštího týdne za pomoci těžkých remorkérů, bagrování a přílivu. Podle zdrojů se v sobotu odpoledne začalo s pokusy o její vytažení a vše bude pokračovat i v noci. Pro její uvolnění však bude zřejmě nutné odstranit ještě více písku z jejího okolí.

Zástupce správy průplavu oznámil, že hlavní příčinou incidentu nemůže být silný poryv větru ani písečná bouře, jak se původně uvádělo. Na povolení použít průplav čeká podle egyptského tisku 321 lodí. Šéf správy průplavu Usáma Rabía na tiskové konferenci řekl, že až skončí vyšetřování, budou uplatněny finanční sankce.

„Silné nárazy větru a meteorologické faktory nejsou hlavní důvody potíží té lodě. Ve hře mohly být lidské chyby nebo technické problémy,“ řekl Rabía.

Šéf správy průplavu také dodal, že někteří dopravci jsou připraveni odklonit trasy svých lodí kolem mysu Dobré naděje. Trasa kolem Afriky by dopravu zboží prodloužila o dva týdny a zvýšila náklady na pohonné hmoty. Rabía v sobotu odpoledne uváděl, že žádná z čekajících lodí se zatím nerozhodla odklonit od trasy. Nicméně večer přepravní společnost CMA CGM uvedla, že se rozhodla některé své lodě odklonit kolem mysu Dobré naděje. Podle svých webových stránek firma zatím odklonila dvě plavidla a uvažuje také o alternativních námořních, železničních nebo leteckých trasách pro náklad, který ještě nebyl naložen.

Egyptský prezident Abdal Fatah Sisí ve čtvrtek v souvislosti s vyproštěním lodi hovořil o 48, nanejvýš 72 hodinách. Nizozemská společnost Smit Salvage, která se už podílela na vyzvednutí lodi Costa Concordia či ponorky Kursk, však mluví o dnech až týdnech.

Suezem ročně propluje třicet procent veškeré kontejnerové dopravy na světě a obecně jím proudí kolem dvanáct procent objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje. Loni touto vodní cestou proplulo devatenáct tisíc lodí, což je přes padesát plavidel denně.

Specializovaný časopis Lloyd's List denní ztráty v celosvětovém obchodu vyčíslil na 5,1 miliardy dolarů, zhruba 113,1 miliardy korun ve směru nákladu mířícího západním směrem a na 4,5 miliardy dolarů v opačném směru.

Německá pojišťovna Allianz dnes škodu na světovém obchodu vlivem blokády vyčíslila na šest až deset miliard dolarů týdně.