Vlaky poháněné vodíkem nastupují. Francouzi je pustí na koleje za dva roky

Starý a nový. Souprava vlevo ve stanici v jihosaském městě Bremervorde je Coradia iLINT poháněná vodíkovými palivovými články. Na protější koleji stojí motorový vlak s klasickým diselovým pohonem.

Starý a nový. Souprava vlevo ve stanici v jihosaském městě Bremervorde je Coradia iLINT poháněná vodíkovými palivovými články. Na protější koleji stojí motorový vlak s klasickým diselovým pohonem. Zdroj: profimedia.cz

Vlak s vodíkovým pohonem společnosti Alstom
Francouzský Alstom přestavěl původně čistě dieselový motorový vlak na vodík. Jednotky Coradia iLint už jezdí v Německu.
Vlak s vodíkovým pohonem společnosti Alstom
4
Fotogalerie

6901090:normal690:true:true:trueVe Francii se od roku 2023 budou testovat vlaky na vodík. Země podepsala smlouvu až na čtrnáct souprav určených pro čtyři regiony. Propojit by měly i města Lyon a Clermont-Ferrand, uvedla agentura AFP. Vodíkový pohon je šetrný k životnímu prostředí, vypouští jen vodní páru a vodu. Francouzský národní železniční dopravce se zavázal, že do roku 2035 vyřadí vlaky s naftovým motorem.

Vodíkový vlak společnosti Alstom vyjel na koleje v roce 2018 v Německu. Francouzi plánují, že takové vlaky budou jezdit po neelektrifikovaných vedlejších tratích, kde zatím vládnou motorové soupravy s dieselovým pohonem.

Elektřinu potřebnou k pohonu vlaku vyrábí palivový článek instalovaný ve střeše. Míchá palubní vodík s kyslíkem získávaným z okolního vzduchu. Elektrická energie vznikající při brzdění se ukládá v akumulátorech a znovu využívá k pohonu vlaku.

Nákup souprav financují jednotlivé francouzské regiony. Za první z nich zaplatí 17,3 milionu eur, zhruba 452 milionu korun, o třetinu více, než kolik stojí běžný vlak. Francie investuje do přechodu na vodíkový pohon vlaků 47 milionů eur a další prostředky do něj vloží výrobce Alstom a státní dráhy SNCF.

Alstom v letech 2018 až 2020 provozoval prototypy v Německu a loni i v Nizozemsku a v Rakousku. Francouzský podnik následně získal v Německu závazné objednávky na 41 vlaků, které by měly zahájit komerční jízdy příští rok. Šest souprav prodala firma do Itálie.

Model regionálního vlaku Coradia-Polyvalent, který má být upraven na vodíkový pohon, vyrábí Alstom v alsaském Reichshoffenu, jak informoval deník E15. Firma se ale zavázala k prodeji tohoto závodu, aby získala souhlas Evropské komise s převzetím vlakové divize kanadské společnosti Bombardier. Podle AFP Alstom za tímto účelem exkluzivně do konce dubna vyjednává s českou skupinou Škoda.