Vlaky poháněné vodíkem nastupují. Francouzi je pustí na koleje za dva roky
Ve Francii se od roku 2023 budou testovat vlaky na vodík. Země podepsala smlouvu až na čtrnáct souprav určených pro čtyři regiony. Propojit by měly i města Lyon a Clermont-Ferrand, uvedla agentura AFP. Vodíkový pohon je šetrný k životnímu prostředí, vypouští jen vodní páru a vodu. Francouzský národní železniční dopravce se zavázal, že do roku 2035 vyřadí vlaky s naftovým motorem.
Vodíkový vlak společnosti Alstom vyjel na koleje v roce 2018 v Německu. Francouzi plánují, že takové vlaky budou jezdit po neelektrifikovaných vedlejších tratích, kde zatím vládnou motorové soupravy s dieselovým pohonem.
Elektřinu potřebnou k pohonu vlaku vyrábí palivový článek instalovaný ve střeše. Míchá palubní vodík s kyslíkem získávaným z okolního vzduchu. Elektrická energie vznikající při brzdění se ukládá v akumulátorech a znovu využívá k pohonu vlaku.
Nákup souprav financují jednotlivé francouzské regiony. Za první z nich zaplatí 17,3 milionu eur, zhruba 452 milionu korun, o třetinu více, než kolik stojí běžný vlak. Francie investuje do přechodu na vodíkový pohon vlaků 47 milionů eur a další prostředky do něj vloží výrobce Alstom a státní dráhy SNCF.
Alstom v letech 2018 až 2020 provozoval prototypy v Německu a loni i v Nizozemsku a v Rakousku. Francouzský podnik následně získal v Německu závazné objednávky na 41 vlaků, které by měly zahájit komerční jízdy příští rok. Šest souprav prodala firma do Itálie.
Model regionálního vlaku Coradia-Polyvalent, který má být upraven na vodíkový pohon, vyrábí Alstom v alsaském Reichshoffenu, jak informoval deník E15. Firma se ale zavázala k prodeji tohoto závodu, aby získala souhlas Evropské komise s převzetím vlakové divize kanadské společnosti Bombardier. Podle AFP Alstom za tímto účelem exkluzivně do konce dubna vyjednává s českou skupinou Škoda.