SŽDC dostavěla úsek koridoru u Tábora, projekt stál dvě miliardy

První v Jihočeském kraji. Součástí koridoru mezi Táborem a Sudoměřicemi je i 444 metrů dlouhý tunel.
Včera ho pokřtila šedesát let stará lokomotiva přezdívaná Bugatka či Štokr.

První v Jihočeském kraji. Součástí koridoru mezi Táborem a Sudoměřicemi je i 444 metrů dlouhý tunel. Včera ho pokřtila šedesát let stará lokomotiva přezdívaná Bugatka či Štokr. Zdroj: Foto M. V. OHL ZS Brno

Správa železniční dopravní cesty včera definitivně dokončila výstavbu části čtvrtého koridoru severně od Tábora. Dvanáctikilometrový úsek do Sudoměřic vede převážně v nové stopě a jeho součástí je unikátní ocelový most přes dálnici D3 i první železniční tunel v jižních Čechách.

Nová trať vyšla na téměř dvě miliardy korun, stavěla ji společnost OHL ŽS. V rámci projektu byly přestavěny i železniční stanice Chotoviny a Sudoměřice. Cestující si novou dominantu táborské krajiny mohou prohlížet z vlaků už od loňského prosince, teprve včera ale byly práce uzavřeny. Úsek je projektován na rychlost 160 kilometrů v hodině, kterou ale začnou vlaky využívat až v prosinci. České dráhy se totiž chystají koncem roku na částečně zmodernizovaný koridor vyslat rychlejší vlaky s novými škodováckými lokomotivami.

Mezi Prahou, Českými Budějovicemi a Lincem by měly pendlovat spoje kategorie EuroCity. Nejvyšší rychlost v současnosti činí 140 kilometrů v hodině. „Díky rekonstrukci došlo ke zdvoukolejnění stávajícího jednokolejného úseku, čímž bylo dosaženo zvýšení rychlosti, plynulosti i bezpečnosti dopravy,“ uvedl šéf OHL ŽS Petr Brzezina.

Dobrá zpráva pro cestující má ale hořký podtext. Sudoměřicemi další budování čtvrtého koridoru na nějakou dobu skončilo. Navazující úsek do Votic má totiž potíže se starou dokumentací k vlivu na životní prostředí, čímž padá možnost zahájení stavby ještě v letošním roce. Správa železnic navíc nemá všechny potřebné pozemky, neboť i zde má vést trať z velké části v nové stopě. „Probíhá vyvlastňovací řízení, aktuálně se nám nepodařilo vykoupit osm pozemků,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Tunely u Budějovic nevycházejí ekonomicky
Největší potíže na čtvrtém koridoru řeší SŽDC na dvacetikilometrovém úseku ze Ševětína k českobudějovické čtvrti Nemanice. Vlaky tam stále jezdí po staré švarcenberské jednokolejce, což by měla vyřešit výstavba dvou tunelů v celkové délce osmi kilometrů. Z toho pětikilometrový Chotýčanský tunel by byl nejdelší v Česku. Správě železnic ale stále nevychází studie ekonomické efektivity. Tunelová varianta přitom už má kladné stanovisko EIA.