SŽDC se snaží vycouvat z prodeje pozemků u nádraží v Dejvicích, uvažuje o stavbě budovy Národní galerie

Nádraží Dejvice

Nádraží Dejvice Zdroj: Blesk:Karel Kopáč

Dejvické nádraží
2
Fotogalerie

Změna šéfa, změna strategie. Zatímco bývalý ředitel Správy železniční a dopravní cesty Pavel Surý podepsal smlouvu s developery Amádeus Real o prodeji pozemků u dejvického nádraží v Praze, současný šéf SŽDC Jiří Svoboda vyzval protistranu, aby od transakce bez náhrady odstoupila.

Pozemky jsou pro správce železnic klíčové kvůli připravované trati z Prahy do Kladna. SŽDC plánuje vést pod pozemky trať v tunelu, který bude z dejvického nádraží pokračovat k nádraží na Veleslavíně.

„Chtěli bychom, aby státní majetek sloužil primárně státu, nikoli jen pro developerské projekty, které ze zmíněné smlouvy vyplývají,“ řekl Svoboda.

Jeho snaha ponechat pozemky v majetku státu však naráží na odpor developera. „Stále nám nejsou známy důvody pro zrušení smlouvy a jsme i nadále připraveni své smluvní povinnosti plnit,“ uvedl zástupce Amádeus Real Karel Samec s tím, že společnost se s výzvou k odstoupení od prodeje teprve seznamuje.

V registru smluv je uvedena cena pozemků 283 milionů korun, podle expertů se ale reálná hodnota pohybuje kolem jedné miliardy korun. „Cena bude určena až v době prodeje, odhadem za deset let, kdy by již měla být dokončena nová trať,“ dodal Samec.

Sjednaná smlouva o smlouvě budoucí, kterou státní podnik uzavřel bez vypsání veřejné soutěže, počítá s prodejem pozemků nejpozději do roku 2030. Podle obou stran smlouva počítá se stanovením ceny pozemků až v době transakce za pomoci znaleckých posudků tak, aby odpovídala cenám okolních pozemků.

Pokud by pozemky zůstaly státu, mohla by na nich vzniknout nová budova Národní galerie. Moderní objekt pro prezentaci současného umění by se tak stal doplňkem souboru historických budov galerie, přiblížil úvahy o využití prostoru Svoboda.