SŽDC zaplatila 12 miliard za majetek, který byl zdarma

Na mnoha místech se starobylé drážní činnosti ještě dlouho o budoucnost bát nemusejí.

Na mnoha místech se starobylé drážní činnosti ještě dlouho o budoucnost bát nemusejí. Zdroj: E15 Anna Vackova

Nejvyšší kontrolní úřad zkontroloval hospodaření Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) v letech 2009 až 2011. Stát podle kontrolorů prostřednictvím SŽDC v roce 2008 zaplatil téměř 12 miliard korun za odkup majetku Českých drah. Tento majetek přitom dráhy získaly o pět let dříve bezplatně.

Dalších 41 miliard vyplatil stát v letech 2005 až 2011 na splacení závazků, které na SŽDC přešly z bývalé státní organizace ČD. „K jejich úhradě přitom měly podle zákona sloužit výnosy z hospodaření s majetkem bývalých ČD. Ty na to ale byly příliš malé,“ informoval NKÚ.

SŽDC upřesnila, že o koupi movitého i nemovitého majetku rozhodla v souladu se zákonem svým usnesením vláda v roce 2008. „Celková částka vycházela z tržní ceny, která byla stanovena na základě znaleckého posudku,“ uvedla Správa.

Kontroloři zjistili, že SŽDC také zbytečně utrácela při pronájmu a nákupech aut, za právní poradenství nebo ostrahu některých objektů. Spočítali, že průměrné roční náklady na opravu a udržování jednoho automobilu dosahovaly u ředitelství SŽDC téměř 80 tisíc korun, což je o 241 procent víc než u jiných kontrolovaných složek Správy.

Ředitelství si také některé vozy pronajímalo – v letech 2009 až 2011 za to zaplatilo tři miliony korun. Nájemné se například odvíjelo od počtu dnů. SŽDC tak zaplatila za 436 dnů pronájmu jednoho auta 830 tisíc korun, přestože vůz skutečně jezdil jen 146 dnů.

:

Využití dvou aut s pronájmem za celkem 1,2 milionu korun už kontroloři prověřit nemohli, protože příslušné doklady někdo z ředitelství dle zjištění NKÚ „neúmyslně skartoval“. Ředitelství SŽDC pak čtyři pronajímané vozy v březnu 2010 odkoupilo za 2,3 milionu korun. Za jejich předchozí pronájem přitom už zaplatilo 1,9 milionu.

„Výhodnost tohoto kroku je pochybná. Například jeden z těchto vozů byl z roku 2008 a měl najeto 113 tisíc kilometrů. Ředitelství za jeho předchozí pronájem zaplatilo 786 tisíc korun, odkoupilo ho pak za 595 tisíc. Ceníková cena tohoto auta přitom byla 905 tisíc korun,“ konstatovali kontroloři.

Zvýšené náklady souvisejí podle SŽDC s rozdílným složením vozového parku v běžném provozu a auty vyšší střední třídy určenými pro nejvyšší představitele. „Náklady na opravy a provoz takového automobilu bývají podstatně větší než u běžných služebních vozidel,“ sdělila Správa. O pronájmu a následném prodeji automobilů prý rozhodlo bývalé vedení.

ilustrační fotoilustrační foto | profimedia.cz

Celkové zvýšené náklady v porovnání s nákupem vozidla odpovídají faktu, že v ceně pronájmu jsou zahrnuty i další služby, například pojištění a údržbu, které si jinak majitel auta hradí sám. Současné vedení SŽDC dle vyjádření snaží počet pronajímaných automobilů omezovat.

Nehospodárně se mělo ředitelství SŽDC chovat i při uzavírání smluv na poskytování právních služeb. Na základě rámcové smlouvy jich v letech 2009 až 2011 podepsalo dvacet šest. Jedenáct z nich přitom ředitelství uzavřelo bez řádného odůvodnění s uchazečem, který nabídl nejvyšší cenu, tedy 4800 korun na hodinu. Tento uchazeč tak inkasoval téměř 17,4 milionu korun, což představovalo 75 procent všech peněz vyplacených na základě rámcové smlouvy.