Jádrem sporu o Tatru mezi Strnadem a Materovou je pražská pobočka kopřivnické automobilky
V otevřený a nezvykle vyhrocený spor, který v českém byznysu snese srovnání snad jen s divokými devadesátými lety, přerostly neshody mezi majiteli automobilky Tatra Trucks. Těmi jsou skupina CSG Michala Strnada a Promet Group v čele s Denisou Materovou. Jádrem veřejně propírané hádky je pražská obchodní a servisní společnost Tatra Defence Systems (TDS).
Podle dostupných informací jde o to, že exkluzivní smlouvy, které má TDS s českým a také se slovenským ministerstvem obrany o dodávkách speciálních tatrovek pro vojáky, může údajně snižovat ziskovou marži pro samotnou kopřivnickou Tatru. CSG v automobilce drží 65 procent akcií, Promet zbylých 35. Polovinu menšinového podílu má získat jedna z největších českých zbrojařských společností STV Group, transakci stále posuzuje antimonopolní úřad.
CSG tvrzení Materové odmítá
Materová tvrdí, že představenstvo Tatry Trucks „zásadním způsobem překročilo své pravomoci“, když bez souhlasu dozorčí rady a valné hromady rozhodlo o změně dodavatelského řetězce vojenských vozů Tatra začleněním prostředníka – společnosti TDS, která není součástí skupiny Tatra. „Podle našeho názoru pravomoc rozhodovat a podepisovat se pod takováto strategická rozhodnutí dle stanov společnosti náleží pouze nejvyššímu orgánu společnosti – valné hromadě,“ uvádí Materová. Jednání valné hromady začalo v pátek ráno a předpokládá se, že bude dlouhé.
Materová dodává, že o kauzu se nyní v souvislosti s miliardovými vládními vojenskými zakázkami zajímají média. „Management bude muset vysvětlit, jak je možné, že takový krok učinil, a také se vyjádřit k otázce, zda jím nebyla finančně poškozena společnost Tatra Trucks či koncový zákazník. A zda jednali s péčí řádného hospodáře,“ míní Materová.
Vedení Tatry v čele s Kristijanem Fiketem ale důrazně odmítá, že by překročilo pravomoci. „Jedná se o záležitost zcela zřejmě spadající do takzvaného obchodního vedení společnosti. Zákon o obchodních korporacích svěřuje obchodní vedení právě a jenom představenstvu. Nikdo, ani valná hromada, není oprávněn udělovat představenstvu pokyny týkající se obchodního vedení,“ argumentuje Fiket.
CSG vytýká Prometu zaměřenému na automotive, že doposud pouze benefitoval z dodávek Tatře, přičemž kopřivnické továrně nepřinesl jedinou zakázku.
Spor se rozhořel už loni v létě
Napětí mezi akcionáři trvá od loňska. Spory nabraly na obrátkách, když generální ředitelku Prometu Materovou valná hromada Tatry na přání CSG odvolala z čela dozorčí rady automobilky.
Už tehdy se spekulovalo o tom, že hlavním důvodem roztržky je TDS. Ta minulý rok v červenci uzavřela s českým rezortem obrany zakázku až na 872 vozů Tatra za 13,35 miliardy korun. Se slovenských ministerstvem obrany je kontrakt ještě větší. Za nejvýše 1307 aut mají Slováci zaplatit 17,5 miliardy korun. Společný nákup podle obou zemí přinese množstevní slevu.
Za kritikou Materové, že TDS, která v obchodech funguje jako prostředník mezi kopřivnickou Tatrou a českou a slovenskou armádou, nespadá do skupiny Tatra, je údajně skutečnost, že Promet z přirážek účtovaných TDS neprofituje. Samotná automobilka má z obou obřích zakázek získat přes 25 miliard korun.
„Důvody, proč je partnerem českého ministerstva TDS, jsou širší a nesouvisejí s akciovými podíly v Tatře. TDS má bezpečnostní prověrku a dokáže integrovat složitější vozidla s různými nástavbami či elektronickými a komunikačními systémy, včetně amerických vysílaček Harris, pro něž platí přísná bezpečnostní pravidla vlády Spojených států,“ vysvětluje zdroj e15.cz blízký rezortu.
Podle dostupných informací má TDS vojenská a logistická vozidla nejen dodávat, ale také zajišťovat jejich kompletní záruční servis. Jak vysokou přirážku si účtuje, ale není možné z oficiálních míst zjistit. CSG i ministerstvo se odvolávají na obchodní tajemství.