Tendr na opravy airbusů opět krachuje, ve všech nabídkách jsou nesrovnalosti

Vládní Airbus v doprovodu stíhačky Gripen

Vládní Airbus v doprovodu stíhačky Gripen Zdroj: Milan Nykodym, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Už druhý pokus ministerstva obrany nastavit průhledné podmínky dlouhodobého servisu dvou letounů A319 z vládní letky končí nezdarem. Jednou z největších zakázek éry Martina Stropnického (ANO) za půl miliardy korun se v tomto týdnu bude zabývat hodnotící komise. Podle informací deníku E15 pravděpodobně soutěž zruší a v dohledné době vypíše novou. V nabídkách všech tří uchazečů jsou nesrovnalosti, největší u společnosti Airbus S.A.S. Ta proto bude vyřazena.

„Ani jedna z nabídek nesplnila kritéria výběrového řízení. Rozhodnutí je nyní na komisi. Provoz obou airbusů v tuto chvíli není ohrožen, jejich servis je zajištěn překlenovací smlouvou,“ uvedl mluvčí ministerstva Jan Pejšek.

Navzdory nesrovnalostem by podle informací deníku E15 mohla některá ze zbývajících dvou obchodních firem kontrakt získat. Problém je však v tom, že Airbus jim odmítá poskytnout licence nutné pro opravy strojů. „Bez těchto povolení a související dokumentace nelze servis provádět. Výrobce letounů tuší, že bude vyřazen, a usiluje o to, aby kontrakt nezískal někdo jiný,“ objasnil pozadí složitých jednání nejmenovaný nákupčí.

Dodatečné podmínky

V tendru pro období 2015 až 2021 Airbus překvapivě nabídl 430 milionů korun. Tedy zhruba o třetinu méně, než požadoval od roku 2009, kdy zakázku získal bez výběrového řízení. Nedávno si ovšem začal diktovat dodatečné podmínky, které by výslednou cenu zvýšily až o desítky milionů.

Například chtěl, aby se záruční doba oprav snížila z 24 na 12 měsíců nebo to, aby ministerstvo platilo v dolarech, nikoli v korunách. Tím by se kurzové riziko přeneslo na stát, který by po případných ústupcích společnosti Airbus navíc čelil soudním sporům s ostatními uchazeči.

Zprůhlednit opravy A319 už chtěl exministr obrany Vlastimil Picek (nestraník), soutěž ale nakonec zrušil a dohodl se na dočasném řešení s Czech Airlines Technics (CZT). Ke stejnému postupu byli kvůli časové tísni přinuceni i Stropnického podřízení, kteří loni v prosinci uzavřeli s firmou primárně fungující pro potřeby ČSA překlenovací rámcovou smlouvu za 81 milionů korun. Smlouva nyní zřejmě bude muset být prodloužena.