Tendry na autobusové linky mají zohlednit platy řidičů, souhlasí Sobotka

Autobus - ilustrační foto

Autobus - ilustrační foto

V tendrech na provozovatele autobusové dopravy v regionech by se měla nově zohledňovat i výše mezd řidičů. Na včerejším večerním jednání se na tom shodl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) s odboráři a šéfem Asociace krajů Michalem Haškem (ČSSD). Ten v pátek hejtmanům doporučí, aby do platnosti nového zákona o zakázkách nová řízení nevyhlašovali. Dopravní odbory ale dál zůstávají ve stávkové pohotovosti.

Nový zákon o zakázkách by měl začít platit v dubnu příštího roku. Podle premiéra ho doprovodí návod, podle kterého by se měl brát při výběru provozovatele ohled také na odměňování řidičů. „Připraví se metodika, aby do připravovaných řízení mohla být vložena mzdová klauzule, která by zohlednila výši mezd,“ řekl Sobotka.

Podle odborářů by mělo ustanovení odrážet nejen „nepodkročitelnou hranici“ výdělku řidičů, ale také mzdový vývoj. „Kontrakty nejsou na rok, ani na několik měsíců, ale na deset let,“ podotkl předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula.

V pátek ráno bude o situaci mimořádně jednat Asociace krajů. Hašek při videokonferenci hejtmanům doporučí, aby do platnosti nové normy o zakázkách žádná výběrová řízení na zajištění autobusového provozu nevypisovali. „Musíme být připraveni na řešení situace v nových podmínkách, které zajistí důstojné odměňování několika tisíc řidičů, kteří segment dopravy neopustili,“ uvedl Hašek.

Hospodářská komora je proti

Hospodářská komora s návrhem nesouhlasí. „Řešení problému nízkých mezd řidičů linkových autobusů nemůže spočívat v tom, že se pro ně stanoví povinná minimální mzda v zákoně o zadávání veřejných zakázek,“ uvedl tajemník komory Tomáš Vrbík. Podle komory by se tím otevřely dveře k zavedení zvláštní minimální mzdy i pro další odvětví a v důsledku k neřízenému růstu minimální mzdy.

Předseda dopravní sekce komory Emanuel Šíp připustil, že řidiči linkových autobusů jsou špatně placeni. Podle něho to ale nelze řešit odvětvovými smlouvami, nebo dokonce zákonnými ustanoveními. Jedinou možností jsou mzdová vyjednávání v konkrétních podnicích, zdůraznil.

Podle Sobotky nehrozí, že požadavky na zvláštní minimální mzdu vznesou i další obory. „Když se podíváme na profese, které u nás poskytují veřejné služby, tak drtivá většina lidí, kteří dneska pracují ve veřejném sektoru, má tarifní platy,“ řekl premiér.

Požadavek: 100 korun na hodinu

Protesty řidičů odstartovala takzvaná jablonecká výzva, při které šoféři po celé zemi oblékli na protest proti nízkým platům výstražné vesty. Přáli si, aby se v tendrech na provoz autobusových linek zakotvila minimální mzda. Pokud se podmínky v linkové dopravě nezlepší, chtějí odbory přijít s ostřejšími protesty včetně stávky.

Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu. Třeba řidiči autobusů v Jablonci berou podle předsedy místní základní odborové organizace BusLine Jiřího Kuchynky nyní 72 korun na hodinu.

Měsíčně sice vydělají kolem 22 tisíc až 23 tisíc korun hrubého, ale jen za cenu desítek hodin přesčasů. Mzdy řidičů jsou pod průměrnou mzdou ve většině dopravních podniků v Česku. Třeba v Královéhradeckém kraji si řidiči bez přesčasů a různých příplatků v průměru vydělávají kolem 12 500 korun měsíčně.