Ťokovo ministerstvo chce do zákonů dostat auta bez řidiče | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Ťokovo ministerstvo chce do zákonů dostat auta bez řidiče

Michal Tomeš

Michal Tomeš

Čím dál více světových automobilek se nyní soustředí na vývoj autonomních vozidel. Ta už se dokonce s různou úrovní schopnosti samostatné jízdy pohybují na světových silnicích. Kvůli tomuto trendu chce autonomní vozidla do legislativy zakotvit i české ministerstvo dopravy.

První materiály by mohly do vlády doputovat ještě letos. Návrhy tvoří skupina 170 expertů ze státního i soukromého sektoru, kteří se poprvé setkali v pátek. Jednalo se například o právníky, psychology nebo zástupce společností působících v tuzemském automobilovém průmyslu, které se na vývoji autonomních vozidel podílejí, tedy například Iveco nebo Škoda Auto. Právě spolupráce státu a firem je podle ministerstva v oblasti automatizace dopravy zásadní.

Škoda představila svoji vizi pro elektromobily. V budoucnu mají tvořit čtvrtinu výroby

Ministerstvo dopravy dalo v souvislosti se schůzí vzniknout pětici pracovních skupin. Jejich cílem je zachytit současné trendy ve vývoji autonomních vozidel a identifikovat hlavní technické a právní překážky které by rozšíření této technologie mohly bránit. Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda by mohla platforma předložit první materiály vládě již letos. Z nich je pak podle ministerstva nutné vypracovat legislativní podporu této technologie.

Rozsáhlé testování

Již průběhu března začal ministr dopravy Dan Ťok jednat se slovenskou vládou o spolupráci na testování, které bude probíhat na dálnici D2. Na zkušebním provozu by se měli podílet také mobilní operátoři a automobilky, které pro zkušební provoz musí mít zvláštní oprávnění. Kromě autonomních automobilů se na D2 v reálném provozu budou zkoušet také další nové dopravní technologie.

Další hráč? Apple si zajistil povolení k testování samořízených vozů

Na testování v městském provozu se ministerstvo dohodlo s Ústím nad Labem, v plánu má však také výstavbu speciálního testovacího okruhu. Ministerstvo očekává, že kromě státních úřadů budou z testování těžit také samotné automobilky.

Podívejte se, jak funguje autopilot v Tesle:

Podívejte se, jak funguje autopilot v automobilu Tesla

Na řešení problematiky však státní úřad spolupracuje také s Rakouskem nebo Německem, autonomní technologie řešil Ťok rovněž během své nedávné návštěvy USA.

První materiály by mohly do vlády doputovat ještě letos. Návrhy tvoří skupina 170 expertů ze státního i soukromého sektoru, kteří se poprvé setkali v pátek. Jednalo se například o právníky, psychology nebo zástupce společností působících v tuzemském automobilovém průmyslu, které se na vývoji autonomních vozidel podílejí, tedy například Iveco nebo Škoda Auto. Právě spolupráce státu a firem je podle ministerstva v oblasti automatizace dopravy zásadní.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!