Ťokovo ministerstvo chce do zákonů dostat auta bez řidiče
Čím dál více světových automobilek se nyní soustředí na vývoj autonomních vozidel. Ta už se dokonce s různou úrovní schopnosti samostatné jízdy pohybují na světových silnicích. Kvůli tomuto trendu chce autonomní vozidla do legislativy zakotvit i české ministerstvo dopravy.
První materiály by mohly do vlády doputovat ještě letos. Návrhy tvoří skupina 170 expertů ze státního i soukromého sektoru, kteří se poprvé setkali v pátek. Jednalo se například o právníky, psychology nebo zástupce společností působících v tuzemském automobilovém průmyslu, které se na vývoji autonomních vozidel podílejí, tedy například Iveco nebo Škoda Auto. Právě spolupráce státu a firem je podle ministerstva v oblasti automatizace dopravy zásadní.
Ministerstvo dopravy dalo v souvislosti se schůzí vzniknout pětici pracovních skupin. Jejich cílem je zachytit současné trendy ve vývoji autonomních vozidel a identifikovat hlavní technické a právní překážky které by rozšíření této technologie mohly bránit. Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda by mohla platforma předložit první materiály vládě již letos. Z nich je pak podle ministerstva nutné vypracovat legislativní podporu této technologie.
Rozsáhlé testování
Již průběhu března začal ministr dopravy Dan Ťok jednat se slovenskou vládou o spolupráci na testování, které bude probíhat na dálnici D2. Na zkušebním provozu by se měli podílet také mobilní operátoři a automobilky, které pro zkušební provoz musí mít zvláštní oprávnění. Kromě autonomních automobilů se na D2 v reálném provozu budou zkoušet také další nové dopravní technologie.
Na testování v městském provozu se ministerstvo dohodlo s Ústím nad Labem, v plánu má však také výstavbu speciálního testovacího okruhu. Ministerstvo očekává, že kromě státních úřadů budou z testování těžit také samotné automobilky.
Podívejte se, jak funguje autopilot v Tesle:
Na řešení problematiky však státní úřad spolupracuje také s Rakouskem nebo Německem, autonomní technologie řešil Ťok rovněž během své nedávné návštěvy USA.
První materiály by mohly do vlády doputovat ještě letos. Návrhy tvoří skupina 170 expertů ze státního i soukromého sektoru, kteří se poprvé setkali v pátek. Jednalo se například o právníky, psychology nebo zástupce společností působících v tuzemském automobilovém průmyslu, které se na vývoji autonomních vozidel podílejí, tedy například Iveco nebo Škoda Auto. Právě spolupráce státu a firem je podle ministerstva v oblasti automatizace dopravy zásadní.